تشویق های مالیاتی شرکت ها

تشویق‌ های مالیاتی برای شرکت‌ های خوش‌ حساب و قانونمند

تشویق های مالیاتی شرکت ها :  پرداخت مالیات یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها است. بسیاری از شرکت‌ها سالانه مالیات سنگینی می‌پردازند و به همین منظور واحد حسابداری و مالی در این شرکت‌ها اهمیت بالایی دارد. استفاده از تشویق‌های مالیاتی یکی از راه‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند مالیات کمتری پرداخت کنند. در این مقاله به بررسی تشویق مالیاتی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما نیز به دنبال کاهش هزینه‌های خود و پرداخت مالیات کمتر هستید تا انتها همراه ما بمانید.  

مالیات چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

مالیات درواقع هزینه‌ای است که شهروندان برای اداره کشور به دولت پرداخت می‌کنند. در تمامی کشورها مالیات‌ها بخش عمده‌ای از درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر درباره انواع مالیات صحبت کنیم به دو مالیات مستقیم و غیرمستقیم می‌رسیم. منظور از مالیات مستقیم مالیاتی است که افراد بایستی مستقیماً به‌حساب دولت واریز کنند. برای مثال شرکت‌ها و کارآفرینان بخشی از سود خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند. مالیات غیرمستقیم شامل مالیات انواع کالا و خدمات است. در حقیقت مالیات این کالاها را خریداران در حین خرید پرداخت می‌کنند و به‌صورت غیرمستقیم به دولت پرداخت می‌کنند. در بین مالیات‌های مستقیم، مالیات شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه در صورت اشتباه یا جریمه شدن توسط سازمان امور مالیاتی بخش عمده‌ای سود و درآمدهای شرکت صرف دعوی حقوقی و درنهایت جریمه‌های مالیاتی خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های می‌کوشند با استفاده از روش‌های نوین مالیاتی مثل استفاده از نرم افزار بازرگانی و حسابداری، به‌صورت کاملاً مدون و دقیق مالیات خود را تعیین و به اداره مالیات پرداخت کنند.

 

منظور از تشویق‌های مالیاتی چیست؟

مالیات شرکت‌ها و اشخاص حقیقی بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد. به عبارت بهتر دولت به درآمدهای حاصل از مالیات وابستگی زیادی دارد. دولت‌ها در سراسر دنیا و ازجمله ایران سعی می‌کنند با وضع قوانینی افراد را به پرداخت به‌موقع مالیات تشویق کنند. این تشویق‌ها به جایزه خوش‌حسابی نیز معروف است. در حقیقت تشویق‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی که قوانین مالیاتی را به‌صورت کامل رعایت می‌کنند.  

تشویق‌های مالیاتی شامل چه اشخاص و شرکت‌هایی است؟

تشویق مالیاتی شامل اشخاص یا شرکت‌های خاصی نیست. تمامی افراد حقیقی و حقوقی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، امکان استفاده از تشویق‌های مالیاتی را دارند. در حقیقت برخلاف معافیت‌های مالیاتی که شامل کالاها، خدمات و شرکت‌های خاصی است، تمامی افراد در صورت برخورداری از شرایط قانونی، قادر به استفاده از تشویق مالیاتی هستند. در ادامه متن قانون مالیات‌های مستقیم و نحوه دریافت تشویق مالیاتی را بررسی می‌کنیم.

 

نگاهی به متن قانون مالیات‌های مستقیم، بررسی دقیق انواع تشویق‌های مالیاتی

قانون مالیات‌های مستقیم در دو ماده ۱۸۹ و ۱۹۰ به‌صراحت درباره مالیات‌های مستقیم صحبت کرده است. بر اساس بند ۱۸۹ قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه، حساب سود و زیان دفاتر و سایر مدارک (مثل گواهی ارزش افزوده) موردقبول سازمان امور مالیاتی قرارگرفته باشد و مالیات هرسال بدون مراجعه به هیئت حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند، معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال اشاره‌شده به‌اضافه استفاده از مزایای مقرر در بند ۱۹۰ جایزه خوش‌حسابی دریافت می‌کنند. اعتبار جایزه خوش‌حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات منظور می‌شود. جایزه مزبور از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. بر اساس ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم علی‌الحساب پرداختی بابت مالیات عملکرد هرسال مالی قبل از سررسید مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب تعلق جایزه‌ای معادل یک درصد (۱%) مبلغ پرداختی به ازای هرماه تا سررسید مقرر خواهد بود که از مالیات متعلق همان عملکرد کسر خواهد شد. پرداخت مالیات پس‌ازآن موعد موجب تعلق جریمه‌ای معادل دو و نیم درصد (۲.۵%) مالیات به ازای هرماه خواهد بود. البته می‌توان با کمک مشاوران و طی کردن مراحل دادرسی مالیاتی به این جریمه اعتراض کرد.
تشویق های مالیاتی شرکت ها
تشویق های مالیاتی شرکت ها
 

با برنامه‌ریزی و رعایت قانون، مالیات کمتری پرداخت کنید

در این مقاله به بررسی تشویق های مالیاتی پرداختیم. بررسی ماده ۱۸۹ و ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم، نشان می‌دهد که توجه به زمان و ارائه اظهارنامه به همراه مدارک قانونی و همچنین پرداخت به‌موقع مالیات می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت‌ها را حل بکند. در حقیقت با برنامه‌ریزی دقیق واحد مالی و حسابداری علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها امکان کسب سود بیشتر و پرداخت مالیات کمتر وجود دارد. قطعاً در این مسیر استفاده از نرم‌افزارها و شیوه‌های نوین حسابداری می‌تواند به نظم دهی بیشتر واحد مالی کمک زیادی بکند. مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like