مالیات شرکت های غیر فعال

محاسبه مالیات شرکت های غیر فعال

مالیات شرکت های غیر فعال : مالیات شرکت‌های غیر فعال چگونه محاسبه می‌شود؟ شاید این مسئله برای شما پیش آمده باشد که شرکتی را ثبت کرده‌اید ولی در حد ثبت باقی مانده و فعالیت تجاری هم نداشته‌اید؛ اما نگرانید که مالیاتی برای آن در نظر گرفته شود. به طور کلی آیا به شرکت‌هایی که هیچ گونه فعالیتی ندارند مالیاتی تعلق می‌گیرد یا خیر؟ برای اینکه شرکت‌های غیر فعال مشمول مالیات نگردند باید یک روند قانونی مشخصی را طی نماید که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد.  

شرکت‌های غیر فعال به چه شرکت‌هایی گفته می‌شود؟

شرکت‌هایی که ثبت قانونی شده و هیچ گونه مراوده مالی و تجاری نداشته و گردش مالی آن‌ها صفر باشد و هیچگونه نقل و انتقال مالی و تجاری هم به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نگرفته باشد اصطلاحا در قانون شرکت غیر فعال نامیده می‌شوند.  

آیا به شرکت‌های غیر فعال مالیات تعلق می‌گیرد؟

این شرکت‌ها اگر قوانین مربوط به شرکت‌های غیر فعال را به طور کامل رعایت کنند مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.  

انحلال شرکت یا عدم فعالیت آن

یکی از موضوعات مهم در خصوص شرکت‌های غیر فعال، بحث انحلال آن‌ها است که به معنی مرگ شرکت است و اگر کسی قصد دارد که در آینده فعالیت خود را دوباره آغاز نماید، نباید شرکت را منحل کند بلکه لازم است عدم فعالیت آن را اعلام نماید. در کل می‌توان گفت اگر هر شخصی تمام موارد و نکات قانونی را رعایت نماید، دچار هیچ گونه دردسری نخواهد شد. این موضوع باعث شده است که افراد متخصص و کارشناسان خبره در زمینه مالیات، با انجام فرآیند‌های مشخص شده، هیچ گونه نگرانی از بابت مالیات و جرائم آن نداشته باشند.

نکات مهم در خصوص شرکت‌های غیر فعال:

  • عدم ثبت مراوده‌های مالی به نام صاحبان شرکت
  • صفر بودن گردش مالی شرکت
  • تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مربوط به شرکت
  • اعلام عدم فعالیت در بازه زمانی مشخص و دقیق به صورت کتبی با مهر و امضای مدیر عامل شرکت و ارسال به حوزه مالیاتی
  • تحویل دفاتر قانونی پلمپ شده به اداره امور مالیاتی، به صورت کاملا سفید
  • ارسال اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده برای سازمان امور مالیاتی به صورت سفید
  • عدم وجود فاکتور خرید یا فروش در تاریخ مقرر به نام شرکت یا صاحبان آن
  • نامه عدم فعالیت باید دارای نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، تاریخ عدم فعالیت و… باشد که به امضای مدیر عامل برسد.
  • کد اقتصادی شرکت حتی در خصوص عدم فعالیت نیز باید صادر گردد و تمام اسناد به همان حوزه مالیاتی ارسال شوند.
  • مدیر عامل وظیفه دارد که در پایان سال مالی عدم فعالیت شرکت را به سازمان مالیاتی اعلام نماید.
نکته ۱: تجهیزات خریداری شده برای شرکت مانند ماشین آلات و…جز سرمایه‌های شرکت است و فعالیت محسوب می‌گردد و دارای مالیات است. نکته ۲: عدم ارائه هر کدام از موارد بالا، به معنی مخفی نمودن فعالیت است و جرائمی را در پی خواهد داشت. نکته ۳: اگر کسی قصد ادامه فعالیت با شرکت مذکور را ندارد، موظف است که اقدام به انحلال شرکت نماید و آن را به صورت رسمی اعلام کند.

نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های بدون فعالیت:

در واقع می‌توان گفت که مالیات شرکت‌ها بر اساس تراکنش‌های مالی آن و میزان سود و زیان محاسبه می‌گردد که هر اندازه فعالیت کمتر باشد، مالیات کمتری به آن تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون مالیات بر درآمد، برای شرکت‌های غیر فعال که درآمدی ندارند، هیچ گونه مالیاتی در نظر نگرفته‌اند که لازم است که شرکت مورد نظر، اعلام عدم فعالیت نماید. نکته: بر اساس قانون، شرکت‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند، ۲ ماه مهلت دارند که برای تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند در غیر این صورت باید منتظر جرائم مالیاتی باشند. تکالیف مالیاتی مدیران شرکت‌های غیر فعال: از جمله تکالیف مالیاتی مهمی که مدیران باید به آن‌ها عمل کنند، می‌توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:
  • مدیران شرکت غیر فعال موظفند که نسبت به اعلام کتبی و قابل اثبات عدم فعالیت شرکت به اداره مالیاتی ذیربط خود و به واحد مالیات بر ارزش افزوده ذیربط اقدام کنند.
  • پلمپ دفاتر قانونی برای شرکت غیر فعال باید صورت گیرد.
  • تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌های غیر فعال ضروری است.
  • لازم است که مدیران شرکت‌های غیر فعال بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مقرر شده است هر گونه تغییرات در مورد شرکت‌های غیر فعال را ثبت نمایند که منوط به اخذ مفاصاحساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شده است.
  • در نهایت باید مدیران شرکت غیر فعال، به محض آن که اقدام به فعال کردن شرکت کردند نسبت به اعلام کتبی مراتب به اداره امور مالیاتی ذیربط نیز اقدام کنند.
مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like