گواهی ارزش افزوده

دریافت، استعلام و بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده : قبل از اینکه بگوییم گواهی ارزش‌افزوده چیست، ابتدا باید در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم. قانون مالیات بر ارزش در بیشتر از ۱۴۰ کشور جهان وجود دارد. مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از انواع مالیات است و در واقع مالیات بر مصرف محسوب می‌شود. تولیدکننده محصولات و حتی توزیع‌کنندگان محصولات (واسطه‌ها) باید مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند. البته این مبلغ در واقع از مشتری دریافت می‌شود و سپس توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای دولت ارسال می‌شود. به این معنی که در نهایت مشتری یا همان خرید (مصرف‌کننده کالا) بابت خرید کالا مالیات می‌پردازد. در این مقاله قرار نیست در مورد مالیات بر ارزش افزوده صحبت کنیم، بلکه قرار است به نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش‌افزوده بپردازیم. سپس نحوه دریافت گواهی ارزش‌افزوده، بررسی اعتبار استعلام ارزش افزوده را توضیح می‌دهیم.

گواهی ارزش‌افزوده چیست؟ تعریف گواهی نامه ارزش افزوده

اگر نمی‌دانید گواهی ارزش‌افزوده چیست اجازه دهید با یک مثال ماجرا را روشن کنیم. احتمالاً شما هم وقتی در حال خرید یک کالا یا خدمت بوده‌اید با این مسئله روبه‌رو شده‌اید که بعد از دریافت صورتحساب از فروشنده متوجه افزایش مبلغ خرید شده‌اید. مبلغی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور شما اضافه شده است. حتی اگر بسته اینترنتی هم خریده باشید، با این هزینه که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می‌شود و بر روی فاکتور رسمی اضافه می‌شود روبه‌رو شده‌اید. ما در این مقاله به طور اختصاصی به مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌پردازیم؛ اما اگر می‌خواهید در مورد این موضوع نکات بیشتری بدانید مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مالیات به تمام کالاها و خدماتی که در مقابل پول دریافت می‌شود تعلق می‌یابد. اما طبق قانون، افراد و شرکت‌هایی مجاز به دریافت مبلغ گزارش ارزش‌افزوده هستند که مجوز لازم آن را دریافت کرده باشند. این مجوز همان گواهی مالیات بر ارزش افزوده است. برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده باید از کلیه مراحل ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده گذشته باشید. گواهی ارزش افزوده یکی از عناصر تشکیل‌دهنده نظام مالیاتی است. تمام واحدهای اقتصادی که به تولید یا توزیع کالا می‌پردازند باید این مجوز را دریافت کنند. درصورتی‌که این کسب‌وکارها مجوز یا همان گواهی ارزش‌افزوده را دریافت نکرده باشند، اما مالیات دریافت کرده باشند مرتکب کاری غیرقانونی شده‌اند. گواهی ارزش‌افزوده با نام گواهینامه ارزش‌افزوده نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، گواهینامه ارزش‌افزوده پس از ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیاتی به متقاضی ارائه می‌شود.

در میان مقاله پیشنهاد می‌کنیم با مفهوم مالیات حقوق نیز آشنا شوید. مالیات حقوق نیز یکی دیگر از انواع مالیات است که اطلاع از آن برای مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اهمیت ویژه‌ای دارد.  

اعتبار گواهینامه ارزش افزوده چقدر است؟ نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش‌افزوده

گواهینامه‌های ارزش‌افزوده با تشخیص حوزه مالیات ممکن است با اعتبارهای ۶ ماهه یا یک‌ساله برای متقاضیان صادر شوند. پیشنهاد می‌کنیم بررسی اعتبار گواهی ارزش‌افزوده حتما در برنامه خود بگذارید و در صورت پایان اعتبار، نسبت به تمدید گواهی ارزش افزوده اقدام کنید. خریداران محصولات و خدمات نیز باید در هنگام خرید محصول یا خدمت موردنظر خود، باید گواهی ارزش‌افزوده را از فروشنده درخواست کنند و پس از تایید اعتبار گواهی ارزش افزوده نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده اقدام کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات خود را در زمینه ارزش‌افزوده محک بزنید، مقاله اعتبار مالیاتی ارزش افزوده را از دست ندهید.  

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده موردنیاز است شامل ۲ بخش است:
  • مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند.
  • کد اقتصادی
  • کپی مدارک اعضای شرکت (کپی‌های شناسنامه و کارت ملی)
  • آگهی تأسیس شرکت
  • وکالت‌نامه
  • آدرس کامل سکونت پیمانکار
  • آخرین تغییرات شرکت
  • تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
  • کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  • گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
  • مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید.
  • نام بانک شرکت
  • نام شعبه
  • شماره‌حساب
  • تلفن رییس هیئت‌مدیره
  • آخرین تغییرات
  • مدارک آخرین اعضا
  درصورتی‌که نمی‌دانید نحوه دریافت برگه ارزش افزوده به چه شکل است طبق مراحلی که در ادامه گفته می‌شود پیش بروید: در اولین مرحله باید برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت‌نام کنید. در این مرحله پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، کد و رمز عبوری برای شما ارسال می‌شود. در مرحله بعد باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی برای دریافت گواهینامه ارزش‌افزوده به‌درستی انجام شود. بعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت‌نام نهایی انجام می‌شود و حالا باید جهت دریافت گواهی ارزش‌افزوده درخواستی برای سازمان مالیاتی ثبت کنید.

نکات مهم درباره گواهی ارزش افزوده

افرادی که کسب‌وکارهای مختلفی دارند، دقت کنند که باید برای هرکدام از کسب‌وکارها به‌طور جداگانه گواهی ارزش‌افزوده دریافت کنند. کسانی که شغل آن‌ها شامل مالیات بر ارزش افزوده است باید مدارک و صورتحساب‌های خود را تا ۱۰ سال مالی نگهداری کنند. دریافت گواهی مالیات بر ارزش‌افزوده کاری زمان‌بر و نیازمند صبوری است. چراکه در فرآیند ثبت‌نام و تأیید مدارک ارسالی ممکن است چندین بار با مشکل عدم‌تأیید اسناد روبه‌رو شوید. بنابراین استفاده از خدمات مشاوره در این زمینه خالی از لطف نیست. آدرس ارسال درخواست ثبت‌نام برای دریافت گواهی ارزش افزوده با سامانه ارسال لیست مالیات بر حقوق تفاوت دارد. برای دریافت گواهی ارزش‌افزوده باید در سامانه ir درخواست خود را ثبت کنید. برای دیدن جدول حقوق و دستمزد سال ۹۹ که توسط نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت تصویب شده مقاله حقوق و دستمزد را مشاهده کنید.

تمدید گواهی ارزش افزوده از طریق سامانه گواهی ارزش‌افزوده

بعد از اتمام تاریخ ۶ ماهه یا ۱ ساله گواهینامه ارزش افزوده این گواهی به‌صورت خودکار تمدید نمی‌شود و باید برای تمدید گواهی ارزش‌افزوده اقدام کنید. طبق قانون، همه فروشندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات باید گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده خود را که دارای اعتبار کافی است به مشتریان خود نشان دهند یا آن را در معرض دید قرار دهند. مشتریان نیز باید برای مشاهده آن درخواست کنند. برای تمدید گواهی ارزش‌افزوده نیز باید مراحل زیر را طی کنید: وارد سامانه گواهی ارزش‌افزوده به آدرس evat.ir شوید. گزینه درخواست گواهینامه را انتخاب کنید. در مرحله بعد، برای ورود نام کاربری و کلمه عبور که قبلاً در زمان ثبت‌نام دریافت کرده بودید را وارد کنید. سپس فرم درخواست گواهینامه ثبت‌نام را می‌بینید. شماره اقتصادی را در آن وارد کرده و اطلاعات دیگر را تکمیل کنید. حالا گزینه «دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده هستم» را انتخاب کنید. اطلاعات آخرین گواهی ارزش افزوده خود را وارد کنید. گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید و از فرم درخواست خود پرینت بگیرید. در نهایت کد پیگیری به شما اعلام می‌شود که می‌توانید از آن جهت پیگیری درخواست خود استفاده کنید.  

استعلام ارزش‌افزوده در سامانه گواهی ارزش افزوده

سامانه گواهی ارزش افزوده تنها فضایی است که برای انجام همه امور مرتبط با گواهینامه ارزش‌افزوده می‌توانید به آن مراجعه کنید. از سال ۹۴ امکان استعلام گواهی ارزش افزوده از طریق این سامانه فراهم‌شده و افراد می‌توانند به‌سادگی بررسی اعتبار ارزش‌افزوده خود را بررسی کنند.  

گواهی ارزش‌افزوده، بخش مهم نظام مالیاتی کشور

در این مقاله به بررسی کامل گواهی ارزش افزوده پرداختیم. نحوه دریافت و همچنین تمدید گواهینامه ارزش‌افزوده را بررسی کردیم و نکات مهمی را دراین‌باره با یکدیگر مرور کردیم. در انتهای مقاله نیز به بررسی نحوه استعلام گواهی ارزش‌افزوده و نحوه بررسی اعتبار گواهی ارزش‌افزوده را انجام دادیم. در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم سؤالات و تجربیات خود را درباره دریافت گواهی ارزش‌افزوده در قسمت نظرات برای ما بنویسید. قطعاً نظرات ارزشمند شما به تکمیل این مقاله کمک فراوانی می‌کند.   مشاوره مالیاتی    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like