خصوصیات وکیل مالیاتی ماهر

خصوصیات وکیل مالیاتی ماهر 

خصوصیات وکیل مالیاتی ماهر : اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان مودیان مالیاتی، از میزان مالیاتی که برای آن‌ها تعیین شده است، شکایت دارند و با مراجعه به وکیل مالیاتی خواهان رفع مشکل و تعدیل میزان مالیات تعیین شده خود هستند.

کار مشاور مالیاتی، در دست گرفتن پرونده مالیاتی یک مجموعه در اداره مالیات و حل مشکلات آن در هیئت‌های حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی است. صاحبان مشاغل هرساله در موعد مقرر، اقدام به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات می‌کنند. در برخی موارد، مأمور ممیز مالیاتی با توجه به بررسی‌های خود، اظهارنامه مالیاتی شرکت را رد کرده و رقم دیگری را به‌عنوان مالیات برای شرکت در نظر می‌گیرد. در این مواقع شرکت نیاز به فردی دارد که بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کرده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط مجموعه جلوگیری کند. مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی با در دست گرفتن پرونده مالیاتی شرکت، با تخصص و تجربه خود و همچنین تسلطی که به قوانین مالیاتی دارد، با حضور در هیئت حل اختلاف و دفاع از اظهارنامه مالیاتی ارسال‌شده توسط شرکت مطبوع خود، رأی صادره از سوی اداره مالیات را برگردانده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط شرکت جلوگیری می‌کند. وکیل پرونده مالیاتی به دلیل تخصصی که در حل و فصل پرونده‌های مالیاتی دارد به مودی کمک می کند که: از طریق مشاوره مالیاتی از بروز گرفتاری‌ها و جرائم مالیاتی که بعضاً بسیار سنگین هستند جلوگیری نماید و در واقع پیشگیری از مشکلات مالیاتی از طریق مشاوره مالیاتی بسیار سودمند است. وکیل پرونده مالیاتی خبره و متخصص، تمام فن و تخصص و علم خود را بکار می‌گیرد تا از تضییع حقوق مودی جلوگیری نموده و از میزان مالیات و جرائم مالیاتی تا میزان قابل توجهی بکاهد. وکیل یا مشاور مالیاتی به شخصی گفته می‌شود که در حوزه‌های مالی و حسابداری، متخصص باشد و همچنین به حقوق و قوانین مالیاتی مسلط بوده و دارای تجربه کافی در این زمینه باشد. پیچیدگی و متعدد بودن مقررات مالیاتی، موجب سردرگمی اشخاص می‌شود و شناخت این امر که جرم مالیاتی صورت گرفته است یا نه و فرد مرتکب چه اقداماتی باید انجام دهد و جریان دادرسی و رسیدگی آن به چه شیوه‌ای می‌باشد باید از وکیل مالیات کمک گرفت و کار را به کاردان سپرد که دشواری‌ها و پیچیدگی مسیر را شخص تحمل نکند. ویژگی‌های عمومی یک وکیل مالیاتی موارد زیر می‌باشد:
  1. دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های حقوق، مالی و اقتصاد باشد.
  2.  دارای فن بیان قوی است و همچنین بر فنون مذاکره نیز آشنایی کاملی دارد.
  3.  مسلط بر نحوه استفاده از قوانین مالیاتی به همراه تمامی تبصره‌ها و بخشنامه‌ها می‌باشد.
  4. با قوانین جدیدی که در زمینه امور مالیاتی وضع می‌شود به سرعت آشنا و بر آن مسلط می‌شود.
  5.  با رویه مرسوم ادارات مالیاتی و همچنین نحوه عملکرد هیات‌های حل اختلاف مالیاتی کاملاً آشنا است.
  6.  تسلط بر کوتاه کردن مسیر پرونده‌ها و استفاده از فرصت ایجاد شده برای پرونده جدید
  7. تسلط کافی بر قوانین بیمه تامین اجتماعی و ..
یک وکیل مالیاتی خوب در درجه اول باید یک مشاور خوب باشد، اولین مهارت مشاور خوب مدیریت بحث و درست سوال کردن است، برای نمونه، کسی که به منظور رسیدگی به پرونده مالیات بر ارث به مشاور مالیاتی مراجعه می‌کند، مشاور باید با پرسیدن سوالات مناسب اطلاعات لازم را از او دریافت کند و به عنوان اولین سوال تاریخ فوت را بپرسد تا مشخص کند که آیا به قانون متوفیان قبل از سال ۹۵ مربوط می شود یا بعد از آن؟ هرپرونده‌ای که برای مشاور مالیاتی ارسال می‌شود، اسناد و مدارکی دارد، مشاور باید یک چک لیست از داده‌ها داشته باشد، تا بداند برای هر پرونده مالیاتی دقیقا به چه اسناد و مدارکی نیاز دارد و این اسناد و مدارک باید با چه ترتیب و توالی وجود داشته باشد، چون فرایند مالیاتی شکل منظم و منسجمی دارد. برای مثال، مشاور باید بداند پرونده مستغلات چه اسناد و مدارکی را نیاز دارد، تا با مطالعه کردن آن به یک راهکار برسد، همچنین، چک لیست مناسب موضوعات مالیاتی برای خود آماده کند، و از روی آن سوال کند، تا سوالات به مرور در ذهنش تثبیت شود. یک مشاور خوب باید شنونده خوبی هم باشد، حس اعتماد ایجاد کند، تا مودی تمام اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار دهد. باید مهارت شنیداری خود را تقویت کند. مشاور باید دقیق پاسخ دهد. و مودی را اگاه کند، که چه تبعاتی قرار است داشته باشد، لازم نیست کسی را بترساند، و وحشت ایجاد کند، یک مشاور خوب باید امنیت خاطر و آرامش را برای مودی ایجاد کند. اگر اتفاقات و فرآیند ترسناکی که برای مودی پیش می‌آید، را نشان می‌دهد، باید راهکارها، فرآیندها و پیشنهادهایی که در حریم امن‌تری قرار بگیرد، و مشکلاتش را بهتر حل کند، به او ارائه دهد. اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند که اطلاعات مناسب و پاسخ درست دهد، رفتار حرفه‌ای و دانش مشاور باید دلیلی باشد، که مودی او را به عنوان مشاور خود انتخاب کند، نه استفاده از بازی‌های روانی.
مشاوره مالیاتی
مشاوره مالیاتی
  خصوصیات وکیل مالیاتی ماهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like