معافیت سال اول مشاغل

معافیت مالیات سال اول مشاغل 

معافیت سال اول مشاغل : یک شایعه مالیاتی،‌ طبق ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به درآمدهایشان در ایران و خارج از ایران باید مالیات بدهند. حتی اشخاص حقیقی غیر مقیم و ایرانی اگر در ایران درآمد داشته باشند نیز باید مالیات بدهند. اشخاص حقوقی نیز چنانچه در ایران و از طریق ایران درآمدی داشته باشند باید مالیات را پرداخت کنند. در قانون مالیات‌های کشور اشاره‌ای به معاف بودن مالیات برای سال اولی‌ها نشده است و اگر هم به بازه زمانی اشاره شده باشد صرفا در رابطه با تشکیل پرونده می‌باشد. چنانچه شخص حقیقی هستید و به تازگی فعالیت‌تان را شروع کرده‌اید و یا به عنوان شخص حقوقی تاسیس شده‌اید طبق موعدهای زمانی مقرر شده در قانون درآمدی کسب کرده‌اید باید تشکیل پرونده دهید و مالیات هایش را بپردازید. با توجه به مواردی که تا این‌جا بررسی کردیم، می‌دانیم که هر شرکت تازه تاسیس باید مالیات خود را از همان روز اول شروع فعالیت پرداخت کند. اما سؤال مهم این است که این مالیات چیست؟ در واقع سه مالیات مهم وجود دارد که یک مجموعه نوپا باید از آن‌ها مطلع بوده و نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کند که در ادامه به بررسی اختصاصی هر کدام خواهیم پرداخت.  

مالیات بر سرمایه شرکت

اولین مالیات شرکت‌های تازه تاسیس که باید پرداخت شود، مالیات بر سرمایه است که با نام حق تمبر نیز شناخته می‌شود. مبلغ این مالیات معادل نیم در ۱۰۰۰ ارزش سهام شرکت است. پس از دریافت کد اقتصادی، این بخش را می‌توان مهم‌ترین بخش دانست که باید نسبت به پرداخت آن سریعا اقدام شده و نهایتا تا دو ماه پس از ثبت شرکت، مبلغ تعیین شده پرداخت شود.  

مالیات بر عملکرد

مالیات بر عملکرد، به میزان درآمد شرکت بستگی دارد و شرکت‌ها از همان سال اول تأسیس باید این مالیات را پرداخت کنند. این مالیات بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت می‌شود و به جز موارد معاف از مالیات و مواردی که طبق قانون دارای نرخ جداگانه‌ای هستند، تمام درآمد شرکت‌ها و در آمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی، شامل ۲۵ درصد مالیات خواهد شد. به همین دلیل حتی اگر شرکت تازه تاسیس در سال اول فعالیت خود هیچ قراردادی نداشته باشد، به هرحال وظیفه دارد که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهد. این شرکت‌ها همانند سایر شرکت‌های دیگر باید اظهارنامه فصلی را که شامل ۴ اظهارنامه مالیاتی مربوط به معاملات هر فصل در یک سال است، به سازمان مالیات ارائه دهند.  

مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی مانند سایر مالیات‌ها از محل درآمد شرکت پرداخت نمی‌شوند بلکه شرکت وظیفه دارد که مالیات را از محل معین‌شده کسر کرده و آن را به سازمان مالیات پرداخت کند. یکی از مثال‌های واضح مالیات تکلیفی، مالیات حقوق و دستمزد است که شرکت باید بر طبق قوانین مالیاتی، مبلغ مشخص‌ شده را از حقوق کارکنان خود کسر کرده و به سازمان مالیاتی پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like