چک بین بانکی چیست

 چک بین بانکی چیست و تفاوت آن با چک بانکی

چک بین بانکی چیست :‌ مبادلات کلان و خرید و فروش‌هایی که نیاز به جابجایی مبلغ زیادی دارند، توسط چک ها صورت می گیرند. چک های بانکی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع جابجایی و مبلغ مورد نظر، می توان از آن ها استفاده کرد. تنوع در چک ها به این دلیل به وجود آمد که روند انتقال با توجه به موضوع و میزان مبلغ مورد نظر، سرعت بیشتری پیدا کند. همچنین این تفاوت ها باعث می شود که پیگیری روند آن ساده تر شود. در این مقاله درباره چک بین بانکی و تفاوت آن با چک بانکی برای شما گفته ایم. اگر تا به حال از انواع چک و تفاوت های آن ها بی خبر بوده اید، با این مطلب همراه باشید.  

چک بین بانکی چیست؟

افرادی که به طور معمول در معاملات خود از چک ها استفاده می کنند، با روند و قوانین هر دسته به خوبی آشنایی دارند. با این حال ممکن است تنها یک بار برای معاملاتی مانند خرید ماشین یا خرید و فروش خانه، سروکارتان به استفاده از چک و جابجایی پول با کمک آن بیفتد. در این شرایط ممکن است کمی برای انتخاب نوع چک، سردرگم شوید و ندانید که کدام انتخاب درست است. چک بین بانکی یکی از کارآمدترین چک ها در انواع معاملات است. با کمک چک بین بانکی می توانید مبلغ دلخواه و مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنید. این چک که از انواع چک رمزدار شناخته می شود، یکی از معتبرترین وجوه غیر نقد است. چراکه تامین امنیت آن بر عهده بانک است و خطر گم شدن و سرقت نیز آن را تهدید نمی کند. از طرفی چک بین بانکی مانند چک تضمینی، از طرف بانک و طبق مبلغ موردنظر برای شما صادر می شود و به همین دلیل نیازی به صدور دسته چک وجود ندارد.

کاربردهای چک بین بانکی رمزدار، معتبرترین چک در معاملات ارزشمند

چک بین بانکی یکی از کاربردی ترین وجوه غیر نقد برای افرادی است که جابجایی پول و گردش حساب آن ها، از سقف معمول بالاتر است. بالا بودن امنیت این نوع از چک های بانکی، باعث می شود تا برای معاملات بزرگی مانند خرید و فروش ملک، بهترین گزینه پرداخت باشد. از طرفی در صورت مفقود شدن، فرد دیگری نمی تواند چک را نقد کند. چراکه به جای امضای فرد، امضای افراد معتبر بانک روی آن درج شده و دارای پرفراژ است. اعتبار این چک از سوی بانک تضمین شده و به همین دلیل اعتباری مانند پول نقد دارد. این موضوع باعث می شود که در بسیاری از معاملات تجاری ارزشمند، از این چک برای دریافت وجه استفاده شود. چرا که در این صورت خیال فرد از نقد شدن وجه چک راحت است و دیگر برای تضمین به دنبال اسناد ضمانت نخواهید بود. اسناد ضمانتی مانند سفته در معاملات مختلف، کاربردهای مهمی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در مطلب «سفته چیست؟» با تعریف و کاربردهای آن آشنا شوید.

آیا دریافت چک بین بانکی در معاملات معتبر است؟ استعلام چک رمزدار را جدی بگیرید

اگرچه این نوع از چک ها را می توان معتبرترین وجوه غیر نقد برای خرید و فروش دانست، اما این روزها ممکن است در بعضی از معاملات، چک رمزدار بین بانکی به صورت تقلبی به شما تحویل داده شود. برای اینکه از اعتبار این چک مطمئن شوید، به بانک صادر کننده مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که اعتبار چک را استعلام بگیرند.  

مدت زمان وصول چک رمزدار، آشنایی با قوانین بانک برای وصول چک بین بانکی

وصول چک رمزدار بین بانکی معمولا یکی از ساده ترین راه های دریافت وجه در حساب را نسبت به دیگر انواع چک دارد. تنها باید به بانک مقصد مراجعه کنید. این بانک بعد از استعلام و طی کردن روند معمول، اقدامات لازم برای وصول چک را برای شما انجام می دهد. تنها نکته ای که برای وصول این چک ها باید به آن توجه کنید، این است که در هر روز کاری تا قبل از ساعت ۱۳ برای وصول چک فرصت دارید. طبق قانون جدید، وصول چک بعد از این ساعت ممکن نیست و باید تا روز بعد منتظر بمانید.  

تفاوت چک بانکی و بین بانکی، کدام چک برای شما مناسب تر است؟

چک بانکی معمول‌ترین نوع چک است که از حساب یک شخص به حساب شخص دیگر صادر می شود. در حقیقت بانک در این روند، نقش واسطه و انتقال دهنده وجه میان دو فرد حقیقی را دارد. از این چک نیز می توان در همه معاملات بزرگ و به عنوان وجه غیر نقد استفاده کرد.

مزیت چک بین بانکی نسبت به چک بانکی را فراموش نکنید

تفاوت چک رمزدار بین بانکی و چک بانکی، در نحوه صدور و جابجایی وجه است. چک بین بانکی از بانک مبدا در وجه بانک مقصد صادر می شود. به همین دلیل خیال شما از میزان کافی موجودی آن راحت است و امکان برگشت خوردن آن وجود ندارد. به همین دلیل در معاملاتی مثل خرید و فروش خانه و یا پرداخت مبالغ رهن، درخواست این نوع چک از سمت فرد ذی نفع وجود دارد. از طرفی بر خلاف چک بین بانکی، برای استفاده از چک بانکی ساده به دسته چک نیاز دارید. همچنین برای نقد کردن این چک، باید به شعبه بانک صادر کننده آن مراجعه کنید.

استفاده از چک بین بانکی در معاملات شرکت های تجاری

اعتبار چک بین بانکی باعث شده تا معاملات تجاری بزرگ و ارزشمند، سرعت بیشتری داشته باشند و همچنین باعث اعتماد سازی میان دو طرف خریدار و فروشنده می شود. از طرفی سرعت وصول چک بین بانکی باعث تعادل و نظم در ثبت موجودی شرکت های بزرگ در سیستم حسابداری آن ها است. امکانی که با دریافت چک بانکی مدت دار کمی سخت به انجام می رسد. به همین دلیل بهتر است برای انجام خرید و فروش های کلان در شرکت های تجاری، از چک رمزدار بین بانکی استفاده کنید.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like