جرایم مالیاتی مشاغل

انواع جرایم مالیاتی مشاغل و قوانین آن

جرایم مالیاتی مشاغل : بخش زیادی از درآمد هر کشوری، مالیات است. دولت‌ها با دریافت مالیاتی بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را تامین و نیازهای مختلف کشور را برطرف می‌کنند. سازمان امور مالیاتی در کشور متصدی شناسایی و دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی است. این سازمان نسبت سعی کرده از طریق دستورالعمل‌ها و نظارت‌های مختلف متخلفان را شناسایی و جرایم سنگینی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی جرایم مالیاتی مشاغل پرداخته و انواع جرایم را به همراه قوانین مرتبط بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

جرایم مالیاتی چیست؟

بر اساس ماده ۱۹۰ و ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت مالیات در موعد مقرر هستند. به صورت کلی همه شرکت‌ها و اشخاص موظف به انجام کامل تعهدات و وظایف مالیاتی خود هستند. سرپیچی و عدم انجام وظایف مالیاتی، منجر به صدور جریمه‌های سنگین توسط سازمان امور مالیاتی می‌شود. مصادق مختلفی برای فرار مالیاتی وجود دارد. برای مثال شرکتی که از چند نرم افزار حسابداری مختلف برای حساب و کتاب امور خود بهره می‌برد و با این کار قصد فریب کارشناس سازمان و حساب‌سازی را دارد، مرتکب تخلف مالیاتی و عدم کتمان درآمد شده است.

جرایم مالیات مشاغل چیست؟

مالیات مشاغل شامل اشخاص حقیقی است. به عبارت دیگر اگر فردی از طریق کسب و کار در ایران اقدام به کسب درآمد کند، مشمول پرداخت مالیات است. میزان مالیات او بر اساس کل فروش کالا، خدمات و سایر درآمدهای جانبی محاسبه و سپس هزینه‌ها و استهلاک از آن کم می‌شود. در حقیقت این درآمد خالص فرد است که مالیات به آن تعلق می‌گیرد. مقاله ما در خصوص اشخاص حقیقی ملزم به پرداخت مالیات است، اما در وبلاگ تکنیک حساب مقالات متنوع در خصوص مالیات شرکت‌ها و مالیات اشخاص حقوقی هم منتشر شده است. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به این مقالات، با نحوه حسابداری اشخاص حقوقی آشنا شوید. مقاله رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی نقطه شروع مناسبی است.  

میزان مالیات بر درآمد مشاغل چگونه محاسبه می‌شود؟

تا پیش از سال ۱۳۹۴ تعیین مالیات از طریق بررسی دفاتر و تعیین مالیات علی الراس صورت می گرفت. مودیانی که مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد حسابداری بودند، در صورتی که تحویل دقیق و به موقع اسناد خود مطابق با استانداردهای حسابداری، مالیات آن‌ها بر اساس اعداد و ارقام همین دفتر محاسبه می‌شد. مودیانی هم که از تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و اسناد مالی خود سرپیچی می‌کردند، مالیات آن‌ها به وسیله مالیات علی‌الراس معین می‌شد. اما از شهریورماه سال ۹۴ و با ابلاغ یک بخشنامه مالیات علی‌الراس به صورت کلی از ملغی شد. در مقاله مالیات علی الراس چیست؟ به صورت کامل دلایل باطل شدن این قانون را بررسی کرده‌ایم. در حال حاضر همه افراد موکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. مالیات افراد نیز به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی مالیاتی که به سازمان ارسال کرده، تعیین می‌شود.

در صورتی که صاحب شغل از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی خودداری کند، سازمان بر اساس اطلاعات کسب شده از طرح جامع مالیاتی و مطالبات متعلق، خود نسبت به صدور برگ تشخیص مالیات اقدام خواهد کرد. با صدور برگه مالیات، مودی ۳۰ روز فرصت دارد تا اعتراض کتبی خود را نسبت به مالیات صادرشده اعلام کند.  

آشنایی با انواع جرایم مالیاتی صاحبان مشاغل

سازمان امور مالیاتی برای تشویق افراد خوش‌حساب و ایجاد تفاوت میان مودیان مالیات، جرایم و تشویق‌هایی در نظر گرفته است. این جرایم همان جرایم مالیاتی صاحبان مشاغل است. جریمه دیرکرد، جریمه عدم ارائه اظهارنامه، جریمه عدم ارائه دفاتر و اسناد حسابداری از جمله جرایم مهمی است که سازمانی نسبت به متخلفان در نظر گرفته است. برخی از مهم‌ترین این جرایم را با یکدیگر مرور می‌کنیم:
  • در صورت پرداخت مالیات پس از مهلت قانونی، به ازای هر ماه دیرکرد، مودی مالیاتی موظف به پرداخت ۲.۵ درصد جریمه بر مالیات صادرشده خواهد بود.
  • در صورتی که مودی مالیاتی در مهلت مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه نکند، موجب جریمه ۳۰ درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل خواهد شد.
  • مودیانی که علاوه بر ارائه اظهارنامه به موجب قانون مکلف به ارائه دفاتر حسابداری و اسناد مالی خود هستند، در صورتی که از این اقدام سرپیچی کرده یا دیرتر نسبت به ارسال این مدارک اقدام کنند، مشمول جریمه‌ای ۲۰ درصدی معادل مالیات صادرشده خواهند بود.

 

پرداخت به موقع مالیات؛ پیشگیری بهتر از درمان است

در این مقاله به صورت کامل جریمه مالیات مشاغل را بررسی و توضیحات مرتبط را به شما ارائه کردیم. دقت داشته باشید که در بحث مالیات، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. ارائه به موقع اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر از جریمه‌ها و مشکلات مالیاتی جلوگیری می‌کند. مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like