حسابداری شرکت های سهامی

آموزش حسابداری شرکت‌ های سهامی

حسابداری شرکت های سهامی : اگر کمی با مباحث حسابداری آشنا باشید، احتمالا از تفاوت حسابداری بین شرکت‌ های مختلف مطلع هستید. استانداردها و روش حسابداری شرکت‌های مختلف از نوع ماهیت با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به آموزش حسابداری شرکت های سهامی، یکی از پرکاربردترین انواع حسابداری بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.  

شرکت سهامی چیست؟

نرم افزار حسابداری، صورت‌های مالی و حسابداری برای شرکت‌های مختلف، معنای متفاوتی دارد. در حقیقت این تفاوت، از ماهیت این شرکت‌ها ناشی می‌شود. اجازه بدهید از الفبای حسابداری شروع کرده و تعریفی دقیق از شرکت‌های سهامی ارائه کنیم: بر اساس تعریف قانونی، شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن بین اعضا تقسیم می‌شود. این تقسیم سرمایه به اسم سهم شناخته شده و اعضایی که سهام را دریافت می‌کنند، صاحبان سهام شناخته می‌شوند. در شرکت‌های سهامی حداقل تعداد اعضا بایستی ۳ نفر باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه آشنایی عمیق‌تری با شرکت‌های سهامی و مفهوم سهم پیدا کنید، مقاله سهام چیست را مطالعه کنید. شرکت‌های سهامی خود به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سهامی عام و خاص؛ تفاوت در جذب سرمایه

شرکت‌های سهامی عام به آن دسته از شرکت‌های سهامی اطلاق می‌شود که موسسین آن‌ها از طریق فروش سهام در بازار سرمایه، قسمتی از سهام شرکت را تامین می‌کنند. در شرکت‌های سهامی خاص، تمامی سرمایه توسط موسسین شرکت تامین می‌شود. طبق قانون «عبارت شرکت سهام عام» یا عبارت «شرکت سهامی خاص» بایستی حتما قبل یا بعد از نام شرکت بدون هیچ فاصله‌ای در کلیه اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های منتشرشده شرکت به صورت کاملا روشن و خوانا نوشته شود.  

چرا افراد شرکت سهامی ثبت می‌کنند؟ آشنایی با مزایا و معایت ثبت شرکت سهامی

پیش از اینکه وارد بحث آموزش حسابداری شرکت سهامی شویم، بهتر است با مزایا و معایب این شرکت‌ها آشنا شویم. احتمالا شما هم تا اینجا حدس‌هایی درباره مزایا و معایب این شرکت‌ها در ذهن دارید.  

مزایای ثبت شرکت سهامی؛ ضرر به اندازه میزان سرمایه‌

مهم‌ترین و بهترین مزیت ثبت شرکت سهامی میزان ضرر و زیان، سرمایه گذاران است. در صورت ورشکستگی، توقف یا تصفیه شرکت، سهامدار به اندازه میزان سهم خود در ضرر شرکت سهیم است. این مساله از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این شرکت‌ها، دسترسی به سرمایه‌ کلان در مدت زمانی کوتاه است. این مساله مستقیما می‌تواند به حضور قدرتمند شرکت در بازارهای داخلی و خارجی کمک کند. از طرف دیگر حفظ، انتقال، افزایش و ادغام سرمایه‌گذاری به راحتی صورت می‌گیرد.  

معایب شرکت سهامی؛ مالیات چندباره

یکی از مهم‌ترین معایب شرکت سهامی، دریافت مالیات بیشتر از صاحبان سرمایه است. سود کسب‌شده به ازای هر سهم، یک بار به عنوان درآمد شخص حقوقی و مجددا به عنوان سود توزیع شده میان صاحبان سهام، مشمول اخذ مالیات می‌شود. یکی دیگر از مشکلات مهم شرکت‌های سهامی مربوط به ارتباط و کنترل سهامداران بر مدیریت است. اگر درباره مالیات شرکت‌ها اطلاعات زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقالات تخصصی ما مثل مقاله نرخ مالیات شرکت های بورسی، از آخرین اخبار و نحوه محاسبه مالیات این شرکت‌ها مطلع شوید.

چگونه می‌توانیم یک شرکت سهامی تشکیل بدهیم؟

اگر به فکر تشکیل یک شرکت سهامی هستید، در این قسمت همراه ما باشید. بر اساس قوانین جاری کشور، موسسان شرکت سهامی بایستی ۲۰ درصد از سرمایه کل شرکت تعهد کنند. همچنین بایستی ۳۵ درصد از مبلغ را نزد یکی از بانک‌های رسمی کشور و در حساب «شرکت در شرف تاسیس» سپرده کنند. پس از این سپرده‌گذاری، اساس‌نامه شرکت، مدارک هویتی و گواهینامه بایستی به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل داده شوند.  

یک مثال برای آموزش حسابداری و ثبت شرکت سهامی

اجازه دهید ۲۰ درصد تعهد و ۳۵ درصد مبلغ سرمایه‌گذاری را با یک مثال بررسی کنیم. اگر شرکتی با ۱۰ میلیون‌تومان سرمایه تاسیس شود. موسسان بایستی ۲ میلیون تومان از این مبلغ را تعهد کنند. موسسان باید ۳۵ درصد از این مبلغ یعنی ۷۰۰ هزارتومان به صورت نقدی در یک بانک رسمی و در حساب «شرکت سهامی در شرف تاسیس» سپرده‌گذاری کنند. دقت داشته باشد که این مثال یک مثال فرضی است. اگر بخشی از این مبلغ یا کل آن در قالب سرمایه غیرنقدی (مثل امتیاز یا ملک) باشد، تفاوتی ایجاد نمی‌شود و این موارد هم بایستی در رهن بانک قرار بگیرند. در ادامه شرایط تاسیس شرکت‌های سهامی عام را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.  

قوانین و مشخصات شرکت سهامی عام:

– درج عبارت «سهامی عام» پیش یا پس از نام شرکت در تمامی اسناد رسمی الزامی و اجباری است. – سرمایه اولیه نباید کمتر از ۵۰۰ هزارتومان باشد. – حداقل اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها، نباید کمتر از ۵ نفر باشد. – شرکت سهامی امکان انتشار اوراق قرضه را دارد و می‌تواند سهام خود را در بورس اوراق بهادار و بانک‌ها عرضه کند. – حداکثر مبلغ اسمی هر سهام ده‌هزار ریال است.

مراحل تشکیل شرکت سهامی خاص چطور است؟

شرکت سهامی خاص مراحل قانونی کمتری نسبت به شرکت سهامی عام دارد. اظهارنامه ثبت شرکت، اساس‌نامه شرکت به همراه مدارک هویتی موسسان و سهامداران برای تشکیل شرکت سهامی خاص کافی است.  

قوانین و مشخصات شرکت سهامی خاص:

مانند شرکت‌های سهامی، قبل یا پس از اسم شرکت بایستی عبارت «خاص» بیاید. این مساله در تمامی آگهی‌ها و اسناد رسمی شرکت الزامی است.
  • تمامی سرمایه فقط توسط موسسان تامین می‌شود و شرکت حق فروش سهام را ندارد.
  • حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت سهامی خاص، ۱۰۰ هزارتومان است.
  • هیئت مدیره شرکت سهامی خاص حداقل بایستی ۳ نفر باشند.
 

پذیره نویسی چیست؟ آشنایی با اصول پذیره نویسی شرکت‌های سهامی

تا اینجا به صورت کامل با نحوه ثبت شرکت‌های سهمی آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین اصطلاحات شرکت‌های سهامی، پذیره‌نویسی است. پذیره نویسی به معنی تعهد پرداخت سهام از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی است. پذیره نویسی در قالب یک آگهی و در روزنامه رسمی انجام می‌شود. در اعلامیه شرکت، شرایط خرید سهام و سرمایه‌گذاری مشخص شده و افرادی که تمایل به خرید سهام داشته باشند از آن مطلع می‌شوند و می‌توانند در این امر مشارکت کنند. نام رسمی شرکت، موضوع فعالیت، محل فیزیکی، هویت کامل موسسان و مبالغ مرتبط سرمایه‌گذاری‌شده در شرکت بایستی حتما در اعلامیه ذکر شود. از طرف دیگر امکاناتی مثل مزایای خاص موسسان، مبلغ تعهدشده موسسان، مبالغ هزینه‌شده برای تشکیل شرکت و حداقل سهامی که پذیره‌نویس باید متعهد شود، نحوه تخصیص سهام و موارد مهم دیگر حتما بایستی در اعلامیه درج شود.

آشنایی با حقوق صاحبان سهام در آموزش حسابداری شرکت های سهامی

یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش حسابداری شرکت های سهامی و ثبت‌ حسابداری در نرم افزار حسابداری بازرگانی این شرکت‌ها، بحث حقوق صاحبان سهام است. در این بخش به صورت کامل با حقوق صاحبان سهام آشنا می‌شویم.  

آشنایی با اصطلاحات تخصصی حقوق صاحبان سهام

سرمایه پرداخت‌شده، سهام، سهام ممتاز و سهام عادی مهمترین منابع تشکیل دهنده حقوق صاحبان سهام است.  

انواع سرمایه در شرکت های سهامی

سرمایه در شرکت های سهامی از راه های مختلفی تامین می‌شود. در حقیقت این فقط سهام‌داران نیستند که اقدام به تامین سرمایه در شرکت‌های سهامی می‌کنند. بلکه از سایر روش‌ها نیز می‌توان اقدام به تامین سرمایه کرد.
  • سرمایه اضافی پرداخت شده: به سرمایه های اضافی که پرداخت شده در حسابداری شرکت های سهامی، صرف سهام گفته می‌شود.
  • سرمایه دریافتی از سهامداران: به سرمایه اضافی پرداخت شده نسبت به ارزش اسمی یا ارزش تعیین شده آن، سرمایه دریافتی از سهامدارن گفته می‌شود.
  • دریافتی از غیرسهامداران: به سرمایه اضافی ناشی از اهداء دارایی‌ها به واحد تجاری یا واگذاری‌های خارجی دیگر، اصطلاحا سرمایه اهدایی گفته می‌شود.
 

آشنایی با انواع سود در مباحث حسابداری شرکت های سهامی

سود انباشه و اندوخته مهم‌ترین سود در شرکت های سهامی است. خود این سودها به دو نوع تخصیص یافته و تخصیص نیافته تقسیم می‌شود. منظور از تخصیص این سود‌ها، اختصاص آن‌ها به صاحبان سهام به نسبت میزان سهامی است که دارند.  

سهام؛ با مهم‌ترین مفهوم شرکت های سهامی آشنا شوید

در بین اصول حسابداری شرکت های سهامی، عبارت «سهم» بار قانونی و حسابداری ویژه‌ای دارد. منظور از سهم، تقسیم سرمایه شرکت به قطعات کوچک‌تر است. به عبارت بهتر اگر سرمایه شرکت را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنیم، به هر یک از این قطعات سهم گفته می‌شود. اجازه دهید متن دقیق قانون تجارت را درباره تعریف سهم با هم مرور کنیم: «سهم قسمتی‌ست از سرمایه شرکت سهامی که مشخص کننده میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می‌باشد.»  

انواع سهام در شرکت‌های سهامی؛ اصول حسابداری شرکت های سهامی

سهم در شرکت های سهامی، انواع مختلفی دارد. سهام عادی با نام، بی نام و ممتاز از انواع رایج سهام در شرکت‌های سهامی هستند.  

سهام عادی با نام؛ همه چیز مشخص است!

در سهام عادی با نام همه چیز مشخص است. نام دارنده سهام و مبلغ اسمی سهام در دفتر شرکت فروشنده سهام کاملا مشخص است. به این ترتیب با مطالعه این دفتر می‌توان اطلاعات کاملی در خصوص صاحبان سهامی که سهام عادی با نام دریافت کرده‌اند، کسب کرد.  

سهام عادی بی نام؛ مالکیت با یک برگه!

یکی از دیگر از انواع سهام، سهام‌های بی‌نام است. مشخصات سهامدار این نوع سهام در هیچ جا ثبت نمی‌شود. مالک این سهام، با در دست داشتن ورقه رسمی سهام، مالک آن است. به عبارت بهتر هر کسی که مالک برگه سهام باشد، از حقوق این سهام برخوردار خواهد شد. اگر دقت کرده باشید بیشتر سهامدارن به سهام عادی بی نام بیشتر از سهام با نام، علاقه دارند. سرعت در نقل و انتقال، تسهیل در تجارت و تبدیل سهام عادی بی نام به سرمایه نقدی راحت تر و کم دردسرتر از سهام با نام است. دقت داشته باشید که از نظر حسابداری و قانونی این دو نوع سهام هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. دارندگان این سهام ها هر دو در سود یا ضرر شرکت به یک اندازه سهیم هستند.  

منظور از سهام ممتاز چیست؟

سهام ممتاز به سهامی گفته می‌شود که امتیازاتی نسبت به سهام بی نام و با نام دارند. این امتیازات شامل موارد زیر است:  

اولویت در دریافت سهم سود

محفوظ ماندن حق دریافت سهم سود نسبت به سال‌هایی که شرکت زیان دارد از محل سود سال‌های آتی. این گونه سهام را سهام ممتاز با سود انباشته می‌گویند حق تقدم در بازیافت مبلغ سهام نسبت به سهام عادی در صورت انحلال شرکت   مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like