تعریف بیمه بیکاری

تعریف بیمه بیکاری 

تعریف بیمه بیکاری : تعریف بیمه بیکاری چیست؟ بیمه بیکاری نوعی حمایت اجتماعی است از کارگری که بدون میل و اراده بیکار شده است. با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور بیکاری، تعدیل نیرو و استفاده از بیمه بیکاری امری بسیار شایع است و شرکت ها در فضای نامناسب اقتصادی ناگزیر به این موضوع هستند. از دست دادن شغل بیشتر در کمین افرادی است که تخصصی و یا مهارت خاصی ندارند، درواقع کارگران ساده. بیکاری و از دست دادن شغل می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما مطابق قانون و شرایط بیمه بیکاری صرفاً افرادی که بدون میل و اراده بیکار شده اند با بیمه بیکاری حمایت می شوند. پس در این شرایط آگاهی از شرایط بیمه بیکاری و نحوه دریافت آن ضروری به نظر می‌رسد. ما در این مقاله به توضیح نکات مربوط به بیمه بیکاری پرداخته و به سوالات شما در رابطه با این بیمه پاسخ خواهیم داد. در این مقاله به موضوعات مهمی همچون مبلغ بیمه بیکاری سال‌ها، عیدی بیمه بیکاری، تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری و همه ابهامات مربوط به این موضوع می پردازیم و توضیحات کاملی در این مورد ارائه می دهیم.

منظور از کارگر چیست؟

تعریف کارگر در میان جامعه امروز ما صرفاً مربوط به مشاغلی است که در کارگاه های تولیدی و یا کارگاه های ساختمانی مشغول به فعالیت هستند. اما طبق قانون کار کارگر شامل تمام عناوین شغلی می گردد. مفهوم کارگر از این جهت دارای اهمیت است که کارگر در قانون حمایت شده و دارای امتیازاتی است و از طرفی کارفرما را هم ملزم به تکالیفی می نماید. کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.  

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

از نظر قانون بیکاری، بیکار کسی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار باشد. براساس و طبق قانون بیمه بیکاری جدید، اگر فردی بیکار موقت شناخته شود یا به علت حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شود، شرایط استفاده از بیمه بیکاری را دارد. توجه داشته باشید که بیکاری از طریق ترک شغل یا استعفا شامل بیمه بیکاری نمی شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع بیمه در زمان تسویه حساب به دست بیاورید، مقاله مفاصا حساب بیمه را از دست ندهید.

شرایط گرفتن بیمه بیکاری چگونه است؟

قبل از اینکه برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام کنید، ابتدا باید درباره شرایط دریافت بیمه بیکاری دانسته و بدانید بیمه تامین اجتماعی بیکاری چیست، این شرایط به شرح زیر است:
  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند.
  • تبعه کشورهای خارجی نباشند.
  • مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.
  • دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
  • در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.
  • شرایط استفاده از بیمه بیکاری+ چگونه میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟
  • برای دریافت مقرری، متقاضیان بیمه بیکاری که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده‌اند، حداکثر ٣٠ روز از تاریخ بیکاری فرصت دارند موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام نمایند.
در صورتی که متقاضی نتواند صرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به ادارات ذکر شده اطلاع دهد، مراجعه وی بعد از ٣٠ روز با عذر موجه و با تایید هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکانپذیر خواهد بود.  

آیا برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید معرفی نامه صادر کند؟

بله. برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته کارگر را با درج زمان، به صورت مکتوب اعلام کند. رسیدگی به اسناد کارفرمایان و دفتر قانونی شرکت‌ها که دارای پرونده در تامین اجتماعی هستند، توسط سازمان حسابرسی بیمه تامین اجتماعی انجام می‌شود.  

مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل چقدر است؟ دریافت بیمه بیکاری چقدر طول میکشد؟

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان دارد، در حال حاضر کمترین مدت دریافت و واریز بیمه بیکاری برای مجردان و متاهلان به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است، بیشترین مقدار آن نیز به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و متأهل (یا متکفل) است.  

مبلغ دریافتی بیمه بیکاری چقدر است؟ نحوه محاسبه بیمه بیکاری

مبلغ بیمه بیکاری یا همان میزان مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود کمتر نباشد و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده نیز بیشتر نباشد. فردی که از مستمری از کار افتادگی جزئی استفاده می‌کند همزمان می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره‌مند شود.

مبلغ دریافتی بیمه بیکاری در سال ۹۹+مبلغ بیمه بیکاری ۹۸

اگر بخواهیم با مثال مبلغ بیمه بیکاری ۹۸ را بررسی کنیم به این شکل است. حداقل حقوق دریافتی یک کارگر با احتساب حق مسکن و حق بن کارگری در سال ۹۸ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. متاسفانه مبلغ بیمه بیکاری سال ۹۹ هنوز توسط شورای عالی کار ابلاغ و اعلام نگردیده، اما ظاهرا کارشناسان و نمایندگان کارگران درخواست افزایش ۳۵ درصدی بیمه بیکاری ۹۹ را به این شورا ابلاغ کرده اند. این در حالی است که دولت با افزایش بیش از ۲۰ درصدی بیمه بیکاری در سال جدید مخالف است. در صورتی که بیمه بیکاری با نرخ ۲۰ درصد برای سال ۹۹ افزایش پیدا کند، افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۹۹ یا مبلغ بیمه بیکاری ۹۹ یک میلیون و ۸۷۶ هزارتومان خواهد بود.  

عیدی بیمه بیکاری؛ آیا بیمه بیکاری عیدی دارد؟

برخی از کاربران در رابطه با بیمه بیکاری می‌پرسند که آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟ متاسفانه باید گفت، عیدی بیمه بیکاری وجود ندارد. بیمه بیکاری یک نوع حمایت از طرف تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی موظف است با وجود دریافت حق بیمه، به بیمه شدگانی که بیکار می شوند به صورت موقت مقرری پرداخت کند، اما وظیفه ای در قبال پرداخت عیدی بیمه بیکاری ندارد. پس عیدی شامل بیمه بیکاری نمیشود؛ عیدی درواقع از طرف کارفرما پرداخت می شود.  

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری؛ بیمه بیکاری چه زمانی واریز می‌شود؟

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین ۱۰ ام الی ۱۵ ام هر ماه انجام می‌شود. اگر بعد از این مدت واریزی بیمه بیکاری صورت نگرفت باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و علت واریز نشدن بیمه بیکاری را جویا شوید.
تعریف بیمه بیکاری
تعریف بیمه بیکاری

مدارک لازم برای بیمه بیکاری سال ۹۹ چقدر است؟+ مراحل تشکیل پرونده بیمه بیکاری

– اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده – عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه) – اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی – اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه – اصل و کپی کارت ملی – اصل و کپی گواهی کار از شرکت – اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان) – کپی صفحه اول دفترچه بیمه  

موارد خاص برای درخواست بیمه بیکاری شامل چیست؟

کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آن‌ها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود. بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود. افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند. با تشخیص واحدهای تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری و مبلغ بیمه بیکاری خواهند شد.
تعریف بیمه بیکاری
تعریف بیمه بیکاری

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای سیل‌زدگان چیست؟

برای حوادث طبیعی چگونه میتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟ شرایط بیمه بیکاری برای بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری و مبلغ بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری ۹۸ چیست؟ از کجا بفهمیم بیمه بیکاری قطع شده است؟

– بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد. – بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند. – بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند. – بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود. – بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد. – مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد. – بیمه شده فوت نماید.  

حداقل حقوق و دستمزد و سنوات و مبلغ دریافتی بیمه بیکاری کارگران در سال ۹۸ چقدر است؟

همان طور که می‌دانید، بیمه بیکاری، مقرری ماهانه‌ای است که به مشمولان پرداخت می‌شود. نحوه محاسبه بیمه بیکاری، بر اساس معیاری به نام حداقل حقوق پایه در همان سالی که کارگر از کار بیکار شده و کار خود را از دست می‌دهد، محاسبه خواهد شد. حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ با ۳۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته (با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی)، به مبلغ یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. این درحالی است که پایه حداقل حقوق و دستمزد در سال ۹۷ برابر با یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان بود. برای افراد مجرد، با احتساب بن کارگری، سنوات و حق مسکن، مبلغ حداقل حقوق پایه کارگری، به یک میلیون و ۸۰۶ هز ارتومان می رسد. این بدان معنا است که اگر شما، بخواهید بیمه اجباری را خودتان از طرف یک کارفرما در بخش خصوصی پرداخت کنید، بایستی ۵۴۰ هزارتومان به عنوان حق بیمه پرداخت کنید. البته اگر کارمند باشید، ۷درصد حداقل حقوق، سهم بیمه شده و ۲۳ درصد سهم کارفرما و ۳% بیمه بیکاری است.
تعریف بیمه بیکاری
تعریف بیمه بیکاری

علت واریز نشدن بیمه بیکاری چیست؟ (اطلاع از واریز بیمه بیکاری)

مهمترین نکته برای علت واریز نشدن بیمه بیکاری این است که باید از تاریخ واریز بیمه بیکاری اطلاع داشته باشید. در بسیاری از موارد کاربران، به دلیل عدم اطلاع از تاریخ واریز شدن بیمه بیکاری تصور می کنند که بیمه بیکاری برای آن ها واریز نشده است. برای بسیاری از کاربران این پرسش وجود دارد که بیمه بیکاری چندم هر ماه واریز میشود؟ باید گفت مقرری بیمه بیکاری معمولا در اواسط ماه پرداخت می شود. قبل از هرچیز بررسی کنید که در لیست پرداخت بیمه بیکاری در ماه جاری قرار دارید یا خیر. برای قرارگرفتن در لیست اداره کار و پرداخت بیمه بیکاری باید مدارک مربوطه را به اداره کار تحویل دهید. در صورتی که از علت واریز نشدن بیمه بیکاری خود مطلع نیستید میتوانید به واحد امور بیمه شدگان شعبه بیمه خود مراجعه کنید و واریز نشدن بیمه بیکاری را با آنها در میان بگذارید.

سالانه به چند نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌شود؟

سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخته می‌شود. در سال ۹۸ به دلیل سیل در مناطق غربی و جنوبی کشور، میزان پرداختی بیمه بیکاری حدود ۲۵ درصد از عرف سالانه، بیشتر پرداخت می‌شود.  

تبصره ۲ ماده ۷ قانون تامین اجتماعی درباره بیمه بیکاری چه می‌گوید؟

طبق تبصره ۲ ماده۷ قانون تامین اجتماعی و الحاقیه بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، بیمه شده بیکار، از تاریخ ارائه تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری، آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه، اعلام می کند و موظف است در فاصله زمان های معینی که توسط اداره کار استان محل اشتغال که پرونده بیکاری او توسط این اداره تایید شده است، حضور یافته و اثر انگشت الکترونیکی را ثبت کند.  

چه مرجعی ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری کارگر را تشخیص می‌دهد؟

تشخیص ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شده، بر عهده کمیته ای است که در وزارت کار تشکیل می شود و شامل نماینده وزارت کار و نماینده سازمان تامین اجتماعی است.
تعریف بیمه بیکاری
تعریف بیمه بیکاری

پرداخت حق بیمه بیکاری به عهده کیست؟

طبق ماده ۵ حق بیمه بیکاری به میزان (۳%) مزد بیمه شده می باشد که کلاً توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد.  

مزایای دریافت بیمه بیکاری چیست؟

– دریافت مقرری ماهانه که هر ۲ ماه یک بار به حساب کارگر بیکار شده از سوی سازمان تامین اجتماعی واریز می شود. – سابقه خدماتی فرد بیکار شده، منظور می شود و به سنوات بیمه او اضافه می شود. سنوات پایان خدمت یا اصطلاحاً حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که کارفرما در هر حالت موظف به پرداخت آن به کارگر است. برای درک بهتر و بیشتر این موضوع مقاله سنوات چیست را مطالعه کنید. – دفترچه تامین اجتماعی او هر ماه تمدید می شود. – ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری، جزو سوابق خدمتی محسوب خواهد شد و به آن بازنشستگی و از کار افتادگی تعلق می گیرد.  

آیا به افراد تحت تکفل هم بیمه بیکاری پرداخت می‌شود؟

داشتن افراد تحت تکفل منجر به افزایش مقرری دریافتی مبلغ بیمه بیکاری می شود. به ازای هر نفر تحت تکفل (همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر) تا سقف ۴ نفر و به ازای هر نفر، ۱۰ درصد حداقل دستمزد به مقرری بیمه بیکاری اضافه خواهد شد.  

قابل توجه کارگرانی که بیش از ۵۵ سال سن دارند

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارگرانی که در زمان بیکاری، بیش از ۵۵ سال سن دارند و ۱۰ سال بیمه پردازی دارند، اگر بیکار شوند تا زمانی که مشغول به کار نشده اند، می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی، از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.  
مشاوره مالیاتی
مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like