ویژگی های مدیر مالی

۴ ویژگی مهم یک مدیر مالی

  ویژگی های مدیر مالی : مواردی که در این مقاله آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:
  • ویژگی‌های مدیران مالی:
  • تحصیلات و تجربه
  • توجه به جزئیات
  • روابط عمومی بالا
  • استعداد و توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان
در تجارت‌های بزرگ، حضور کسی که همچون یک پشتیبان در امور مالی و اداری ایفای نقش می‌کند؛ حائز اهمیت است. این فرد معمولاً یک مدیر حسابداری است و این سمت کسی را می‌طلبد که از چندین جهت واجد شرایط و دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد باشد. مدیر حسابداری می‌بایست دانش ژرفی در گزارش‌نویسی مالی و مدیریت امور حسابداری و عملکردهای مالی داشته باشد. در این مطلب، در مورد چند ویژگی مدیران مالی توضیح می‌دهیم که برای فعالیت در این حوزه ضروری و مهم است:

تحصیلات و تجربه

اکثر مدیران حسابداری حداقل مدرک لیسانس حسابداری یا مدیریت مالی دارند؛ اما تنها تجربه‌ی علمی برای این سمت کافی نیست. یک مدیر حسابداری موفق لازم است دو تا پنج سال سابقه‌ی کاری داشته باشد. این تجربه به آنها درک کاملی از گزارشات مالی و ساختار کلی دفاتر کل را ارائه می‌دهد. اگر شما در یک حوزه‌ی فنی مثل ساخت و ساز فعالیت دارید مطمئناً به دنبال فردی تحصیل کرده و با تجربه خواهید بود. مدیر حسابداری نباید تنها کار حسابداری انجام داده باشد. او باید در آموزش حسابدارهای جایگزین نیز کمک بسیاری کند. بنابراین آنها باید درک کاملی از کاری که قرار است انجام دهند و مسئولیتی که برعهده دارند؛ داشته باشند. دارا بودن گواهینامه‌های تخصصی مثل ” CPA ” دوره‌ی حسابداری عمومی و “CMA” گواهینامه‌ی مدیریت حسابداری یا “CGMA” مجوز مدیریت حسابداری جهانی نشان می‌دهند که مدیر حسابداری شما قدمی اضافه‌تر برای پیشرفت تخصصی در این زمینه برداشته است.  

توجه به جزئیات

یک مدیر حسابداری باید به شدت جزئی‌گرا باشد. همه روزه یک مدیر حسابداری باید از داشتن نقدینگی شرکت مطمئن شود تا بتواند در رقابت و تجارت باقی بماند. این کار شامل مطمئن شدن از میزان پول جمع آوری شده و مقدار فروش پرداختی است و به معنای دنبال کردن تمامی درآمدها و هزینه‌ها و حصول اطمینان از سپردن چک‌ها به‌شمار می‌آید. تمام این تراکنش‌های مالی روزانه به حسابرسی دقیق و به موقع، ماهانه یا سه ماهه و نزدیک پایان سال و همچنین گزارشات مالی منجر می‌شود. همچنین یک مدیر حسابداری باید به طور مداوم سیاست‌های حسابداری و عملکردها را بررسی کند و مستندسازی کند. اغلب تجارت‌ها، سیاست‌های حسابداری را اجرا می‌کنند و سپس آنها را فراموش می‌کنند. اما تکنولوژی حسابداری و بهترین تمرین‌ها همیشه دخیل‌اند. برای کسی که به جزئیات توجه دارد هم بطور روزانه و هم با پیش‌بینی آینده گام برمی‌دارد تا ملزومات این سمت را به خوبی اجرا کند.    

روابط عمومی بالا

مدیران حسابداری باید با افراد مختلف و مراکز متنوع در ارتباط باشند. بنابراین مهارت‌های ارتباطی خوب یک ویژگی حیاتی است. یک مدیر حسابداری:
  • با دیگر مدیران همکاری دارد تا اهداف سازمانی را دنبال کند.
  • به کارمندان توصیه می‌کند که از عهده‌ی تراکنش‌های روزانه‌ی غیر معمول بربیایند.
  • به سوالات کارمندان مالی و دیگر مدیران شرکت مبنی بر نتایج مالی و درخواست‌های ویژه پاسخ دهد.
  • درگیری‌های فردی و مسائل کاری بین کارمندان حسابداری را کنترل کند.
  • با مدیران دیگر بخش‌ها در مورد مسائل بودجه‌ای بحث کند.
  • با دیگر مجتمع‌ها کار کند تا سیاست‌های حسابداری و روند تقویت آنها را به اجرا درآورد.
  • نتایج و گزارشات مالی را به مدیران بالاتر ارائه دهد.
 

استعداد و توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان

یک مدیر مالی حرفه‌ای باید بتواند یک تیم را سرپرستی کند. گاهی ارتباطات، گسترده‌تر شده و باید بتواند در نقش یک مدیر اجرایی قدرتمند با دانش مالی در سطح شرکت فعالیت کند. داشتن روابط عمومی یک طرف قضیه است و توانایی در ایجاد انگیزه، موضوعی دیگر است. اجرای درست استراتژی‌ها و سیاست‌های شرکت، باید همراه با دانش پایه مالی در تمام کارکنان باشد و همین موضوع می‌تواند یک مدیر مالی را در ایجاد انگیزه در بین کارکنان همراهی کند. علاوه بر آن یک مدیر مالی، می‌تواند آینده کارشناسان حسابداری را ترسیم کند. چنانچه یک مدیر مالی فردی با دانش و تجربه بالا باشد که در کنار آن بتواند ابعاد رفتاری و شخصیتی را رشد دهد؛ میتواند به عنوان یک رول مدل نقش ایفا کند.
ویژگی های مدیر مالی
ویژگی های مدیر مالی
صداقت و شفافیت برای کارکنان بسیار حیاتی است. اینکه بدانند دقیقاً از آن‌ها چه انتظاری دارید و شما از توانایی‌ها و دست آوردهای آنها مطلع هستید، در این شرایط یک تیم با انگیزه و متعهد در اختیار دارید که از کار کردن برای شما خوشحال هستند. توجه داشته باشید که این شرایط، نیمی از برد در جنگ رقابت محسوب می‌شود.
همانطور که گفته شد یک مدیر حسابداری مدام در حال نوشتن ایمیل و گزارش است و مباحثی را ارائه می‌دهد و با دیگر کارمندان در تمام سطوح شرکت در ارتباط است. کاندیدای مناسب باید قادر به صحبت موثر باشد و به آسانی بتواند در جمع صحبت کند. مهارت‌های بالا همیشه به طور یکجا در یک فرد وجود ندارد؛ اما پیدا کردن چنین فردی غیر ممکن نیست. برای یافتن یک مدیر حسابداری زمان را از دست ندهید.
مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like