نظام مالیاتی هوشمند

نظام مالیاتی هوشمند رونمایی خواهد شد

نظام مالیاتی هوشمند : رئیس سازمان امور مالیاتی از رونمایی از نسخه اول نظام مالیاتی هوشمند تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. به گزارش ایرنا امیدعلی پارسا نظام مالیاتی هوشمند را نخستین اولویت این سازمان در سال جاری دانست و با توصیف آن با عناوین نظام مالیاتی مطلوب و ایده‌آل، گفت: نظام مالیاتی هوشمند، نظامی است که می‌تواند از هر شهروند متناسب با ثروت، درآمد و مصرفش به راحت‌ترین و آسان‌ترین شیوه ممکن، مالیات اخذ کند.  

رونمایی از فاز اول نظام هوشمند مالیاتی تا پایان دولت

پارسا نظام مالیاتی ایران را در حال گذار از سیستم مالیاتی سنتی به مدرن توصیف کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان این دولت نسخه اول نظام مالیاتی هوشمند رونمایی شود و بستر و زیرساختی فراهم کنیم تا در سال آینده تمام اطلاعات مربوط به ثروت، درآمد، مصرف، معاملات، حقوق، دریافتی، مزایا و غیره همه مؤدیان کشور به صورت پاک و قابل اعتماد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داشته باشد. البته قاعدتا تکمیل این نظام مشابه همه کشورهای دیگر سه تا چهار سال به طول خواهد انجامید. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره بسترهای لازم برای تحقق نظام مالیاتی هوشمند توضیح داد: گام اول تحقق این امر، الکترونیکی کردن فرآیند اخذ مالیات بود که امروز این مهم انجام شده و در حال بهره‌برداری است. اما در ادامه بایستی تمام اطلاعات واقعی مربوط به درآمد، ثروت و مصرف که در جامعه تولید می‌شود، مانند همه خرید و فروش‌ها، تمامی معاملات کشور و غیره، طبق قانون در اختیار سازمان مالیاتی قرار بگیرد. به عبارت دیگر، باید یک کپی از همه معاملات واقعی تمامی اقشار مردم، در اختیار سازمان مالیاتی باشد. بسترهای این اتفاق فراهم شده و در حال حاضر به ویژه طی دو ماه اخیر با همراهی دستگاه‌های اجرایی دولتی شاهد اتفاقات بزرگی بوده‌ایم.  

۱۲ دستگاه با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کنند

وی افزود: هم اکنون بستر سخت افزاری و نرم افزاری بسیار سنگینی برای بره‌برداری از نظام هوشمند مالیاتی تدارک دیده شده و طی بیش از ۳۰ جلسه مشخص فنی راجع به این بسترها تبادل نظر صورت گرفته است. در همین راستا دستگاه‌های دولتی و حکومتی به ویژه مجموعه دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه با ما همراه هستند تا همه معالات کشور مورد پوشش قرار گیرد. پارسا همچنین به موانع پیشرفت این مسیر اشاره داشت و توضیح داد: سازمان امور مالیاتی از حدود ۸۸ دستکاه اجرایی اطلاعات می‌گیرد که از این میان ۴۴ دستگاه همکاری خوبی با ما دارند، اما از همکاری ۱۲ دستگاه راضی نیستیم. ما این دستگاه‌ها را به دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی معرفی کرده‌ایم، همچنین خزانه هم جلوی تخصیص بودجه آنها را گرفته است. چند موردی نیز به قوه قضائیه معرفی شده‌اند.  

نظارت نظام مالیاتی هوشمند بر تمامی دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم توضیح داد: بر اساس قانون همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید تمامی اطلاعاتشان به سازمان امور مالیاتی متصل شود و این اتفاق در حال رخ دادن است. وی همچنین به قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی کشور که توسط مجلس مصوب شده نیز اشاره کرد و افزود: این قانون دربرگیرنده تمام معاملات کشور و تمام فروشگاه‌های بزرگ و عمده است که تا سال آینده نیز این موضوع به صورت کامل محقق خواهد شد. در صورت تحقق این موضوع، اطلاعات همه معاملات کشور در لحظه اتفاق، به سازمان امور مالیاتی منتقل شده و دیگر اختلافی میان مودی و ممیز مالیاتی وجود نخواهد داشت. همچنین همه اطلاعات اقتصادی مربوط به ثروت، درآمد و مصرف کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت و این سازمان به نیابت از مردم و حاکمیت، متناسب با ثروت، درآمد و مصرف، مالیات را دریافت خواهد کرد.  

راهکار کشور توجه به اصلاح نظام مالیاتی است

پارسا یکی از مواهب تغییر نظام مالیاتی سنتی به مدرن را علاوه بر تحقق عدالت مالیاتی، افزایش میزان مالیات دریافتی دانست و تاکید کرد: در کشورهای پیشروی دنیا حدود ۸۵ درصد کل بودجه کشور از مالیات تامین می‌شود، در کشور ما این عدد ۳۵ درصد است. رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: در این کشورها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کل درآمدها در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا برای انجام وظایف حاکمیتی و عمومی مصرف شود، اما در کشور ما این عدد ۷ تا ۸ درصد است. بنابراین باید با اصلاح قوانین، مقررات، فرایندها و فرهنگ مالیاتی و باور به این که مدیریت کشور راه‌حلی جز تامین مالیات توسط همه مردم متناسب با درآمد، ثروت و مصرف با تمرکز بر ۱۵ درصد بالای جامعه، ندارد، به دنبال افزایش سهم مالیات در بودجه کشور باشیم. وی افزود: به عنوان مثال، دولت ایران ماهانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باید به تمام کارکنان کشوری و لشگری پرداخت کند، اما کل مالیاتی که در کشور وصول می‌شود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان است. در گذشته نفت داشتیم و با فروش نفت این کسری جبران می‌شد. اما امروز این نفت نیست، همین امر بر اهمیت تحول در نظام مالیاتی می‌افزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like