وظایف مشاور مالیاتی شرکت ها

وظایف مشاور مالیاتی شرکت ها

وظایف مشاور مالیاتی شرکت ها : افراد، شرکت‌ها و یا سازمان‌های در بعضی مواقب قصد دارند برای مجموعه خود مشاورو یا وکیل مالیاتی داشه باشند که در ادامه به بررسی و آشنایی با این موضوع می پردازیم.  

مشاور مالیاتی شرکت ها

تمامی افراد از تمامی کشورها تمایلی به پرداخت مالیات ندارند و یا قصد این رو دارند که مالیاتی پرداخت نکنند، یا یک سری از افراد جامه هنوز بر این باور هستند که پرداخت مالیات مختص شرکت‌ها واشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد و اطلاعی از این ندارند که خودشان هم مشمول پرداخت مالیات هستند و باید مالیات را پرداخت کنند. شرکت و سازمان‌ها در برخی مواقع به فکر این هستند که برای مجموعه خود یک مشاور و یا وکیل مالیاتی داشته باشند. با استخدام مشاوران مالیاتی حرفه ای و مجرب که تسلط برقانون، و تجربه و مهارت در زمینه کارهای مالیاتی دارند تمامی کارها بهتر سر و سامان می‌گیرد و از تحفیفات و معافیت‌ها بخوبی بهره می‌گیرند. به همین علت وجود مشاور مالیاتی برای همه‌ی شرکت‌های حسابداری دولتی، دفاتر حقوقی، کارخانه‌ها، شرکت‌های مشاوره‌ی مالی و حتی بسیاری از مؤسسات مستقل مالیاتی، لازم و ضروری می باشد.  

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاورمالیاتی؛ فرد متخصص، تحصیل‌کرده و باتجربه در حوزه‌های مالی و حسابداری است که علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی داشته و تجربه‌ی اداره‌ی پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی را دارد و در مورد مسائل مالی و قوانین مالیاتی به مشتریان خود مشاوره می‌دهد.  

چرا به مشاور مالیاتی وکیل مالیاتی نیز می گویند؟

یک مشاور یا وکیل مالیاتی، به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست به این معنا که از کانون وکلای دادگستری دارای پرونده وکالت نمی باشد. اما در پرونده‌های مالیاتی با گرفتن وکالت‌نامه از سوی شرکت، و سازمان‌ها مأمور رسید و دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی می‌شود. وکیل مالیاتی به قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالیاتی تسلط کامل داشته و با اشراف بر استانداردهای مالی تعیین‌شده از سوی سازمان حسابرسی، به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت می‌پردازد. با توجه به کار انجام‌ شده از سوی وکیل مالیاتی در پروسه‌های دادرسی مالیاتی و روند حقوقی آن، به مشاور مالیاتی وکیل مالیاتی نیز گفته می‌شود. یک مشاور مالیاتی همانند یک وکیل دادگستری وظیفه دفاع از موکل خود را دارد.  

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل مالیاتی

در یک شرکت مدیر یک مجموعه برای رسیدگی به امور مالیاتی خود بهتراست وکیل دادگستری را برای امر وکالت در هیئت های مالیاتی انتخاب کند یا وکیل مالیاتی متخصص در حوزه مالیاتی را برای رسیدگی به امور خود انتخاب کند؟ وکیل دادگستری به شخصی گفته میشود که فارق التحصیل حقوق از کانون وکلای دادگستری ، یا از مرکز مشاوران قوه قضاییه دارای پرونده وکالت باشد. درمراجع قضایی فرد حتما باید وکیل دادگستری باشد در مراجع غیر قضایی مانند هیئت کار و کارفرما،بیمه، مالیات و ……فرد نیازی نیست وکیل دادگستری باشد. وکیل دادگستری با توجه به اینکه در دفاع خیلی عالی می باشد، برای هیئت مالیاتی بهترین گزینه است. اما در حال حاضر برای وکالت در زمینه مالیاتی و هیئت دادرسی، فقط وکیل دادگستری بودن کافی نیست. بلکه به دلیل خاص بودن قوانین وشرایط مالیاتی وکیلی که در این هیئت‌ها برای دفاع ازحق و حقوق حضور پیدا می کند علاوه براینکه در دفاع کردن مسلط است باید به مواد قانونی مخصوصا مالیات‌های مستقیم تسلط کاملی داشته باشد. ممکن است فردی که وکیل دادگستری است در قوانین خاصی که تحصیل کرده مانند قوانین مدنی جزا و جرم شناسی و…..در مراجع قضایی فعالیت داشته باشد. اما در مبحث قانون مالیات‌های مستقیم دارای تسلط وتخصص کافی نباشد. اکر یک وکیل دادگستری را انتخاب کنیم که فن بیان خوبی داشته باشد، اما اطلاعات کامل و جامعی بر روی مواد قانون مالیات‌های مستقیم نداشته باشد امکان اینکه نتیحه خوبی شود خیلی پایین می‌آید. درنتیجه برای انتخاب یک وکیل مالیاتی برای یک شرکت اولین نکته مهمی که به آن باید توجه داشت عبارت است از:
  • وکیل مالیاتی تسلط کامل و کافی بر قانون مالیات‌های مستقیم داشته باشد،
  • فن بیان مناسبی داشته باشد.
  • توان فن دفاع خوبی داشته باشد.
  • لایحه خوبی بنویسد.
 

دلایل انتخاب وکیل مالیاتی:

۱- یک مشاور و یا وکیل مالیاتی به مدیران مالی شرکت مشاوره مالیاتی می‌دهد و آن‌ها را با پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی آشنا می‌کند. ۲- با کارمندان بخش مالی یک شرکت به تنظیم صورت‌های مالی می‌پردازد، به شکلی که این صورت‌های مالی به شفاف‌‌ترین و دقیق‌ ترین شکل خود تنظیم‌شود و در نتیجه مالیات کمتری پرداخت شود. ۳- یکی از مهارت‌های مهم مشاور مالیاتی که از نظر حقوقی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد این است که راهکارهای لازم برای جلوگیری از ضرر و زیان را آموزش می دهد. صاحبان شرکت و مشاغل هرساله در موعد مقرر، اقدام به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات می‌کنند. در برخی موارد مأمور ممیز مالیاتی با توجه به بررسی‌های خود، اظهارنامه مالیاتی شرکت را رد کرده و رقم دیگری را به‌عنوان مالیات برای شرکت در نظر می‌گیرد. در این مواقع شرکت نیاز به یک مشاور و یا وکیل مالیاتی دارد که با شناختی که از قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالیاتی دارد و با در دست گرفتن پرونده مالیاتی و استفاده از دانش و تخصص و تجربیاتی که دارد بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کرده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط مجموعه جلوگیری کند تامالیات کمتری پرداخت شود.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like