مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک؛ پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین بحث مالیات

مالیات بر درآمد املاک : در بین انواع مالیات، آموزش مالیات بر درآمد املاک یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث مالیاتی است. مالیات بر درآمد املاک با اصطلاحات تخصصی حقوقی پیوند خورده و همین مساله موجب می‌شود که درک قوانین آن سخت‌تر باشد. در این مقاله از وبلاگ تکنیک حساب می‌خواهیم به زبان ساده درباره مالیات املاک، تمامی قوانین و مقررات را بررسی کنیم.  به شما اطمینان می‌دهیم اگر مطالعه قوانین سفت و سخت مالیات بر درآمد املاک، اطلاعات زیادی به شما ارائه نکرده در این مقاله با زبانی ساده تمامی این قوانین را به شما آموزش می‌دهیم.  

مالیات بر درآمد املاک چیست؟

مطابق قوانین سازمان امور مالیاتی تمامی اشخاص حقوق و حقیقی که صاحب ملک هستند و از طریق ملک خود درآمدی دارند، مشمول مالیات می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید مالیات در ایران به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم طبقه‌بندی می‌شود. مالیات بر درآمد املاک جزء مالیات‌های مستقیم هستند. در ماده ۵۲ تا ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم به صورت کاملاً واضح و شفاف درباره مالیات‌ بر درآمد املاک صحبت شده که در ادامه این قوانین را بررسی می‌کنیم.

متن قانون مالیات بر درآمد اجاره ؛ از ماده ۵۲ تا ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم

متن قانون مالیات بر درآمد اجاره با انواع اصطلاحات تخصصی حسابداری و حقوقی آمیخته شده است. به همین دلیل ترجیح دادیم ابتدا متن قانون را با هم بررسی و سپس به زبان‌ ساده‌تری همین قوانین را آموزش دهیم. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنیم متن کامل و دقیق ماده ۵۲ تا ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص مالیات بر درآمد اجاره است. مطالعه این قوانین به شما کمک می‌کند تا دقیق‌تر از هر برنامه حسابداری نسبت به محاسبه مالیات بر درآمد املاک اقدام کنید. ماده ۵۲– درآمد شخص حقوقی یا حقیقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک است. ماده ۵۳– درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر ۲۵% بابت هزینه ها و استهلاک و تعهدات نسبت به مورد اجاره تبصره: ۱-املاکی که مجاناً در اختیار سازمانها و موسسات موضوع ماده ۲ این قانون قرار می گیرد غیر اجاری تلقی می شود.
  • از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک، هر واحد آپارتمان یک مستغل محسوب می‌شود.
  • در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره واگذار می‌شود درآمد ناشی از اجاره اثاثه و ماشین آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات این فصل می‌شود.
تبصره ۴- هزینه‌هایی که به موجب قانون یا قرداد به عهده مالک است و از طرف مستاجر انجام می‌شود و هم‌چنین مخارجی که به موجب قرارداد انجام آن از طرف مستاجر تقبل شده در صورتی که عرفاً به عهده مالک باشد، به بهای روز انجام هزینه، یقویم و به عنوان مال الاجاره غیر نقدی به جماع اجاره بهای سال انجام هزینه، اضافه می‌شود. تبصره ۵- در صورتی که مال اعیان احداث شده در عرصه استیجاری، ملک کلاً یا جزئاً به اجاره واگذار نماید، مبلغ اجاره پرداختی بابت عرصه به نسبت مورد اجاره از مال الاجاره دریافتی کسر و مازاد طبق مقررات صدر این ماده مشمول مالیات خواهد بود. تبصره۶- در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره بها مهلتی برای تخلیه ملک داده می‌شود، در مدتی که محل سکونت انتقال دهنده است یا شش ماه در بیع شرط مادام که طبق شرایط معامله مبیع در اختیار بیع شرطی است، اجاری تلقی نمی شود، مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می‌شود.

تبصره ۷-متحدثاتی که طبق قرارداد از طرف مستاجر، به نفع موجر ایجاد می‌شود بر اساس ارزش معاملاتی روز تحویل متحدثه به موجر تقویم و ۵۰% درصد آن جزء درآمد مشمول مالیات اجاره سال تحویل محسوب می‌گردد. ماده۵۴– مال الاجاره از روی سند رسمی تعیین می‌شود و در صورتی که اجاره نامه رسمی وجود نداشته باشد یا از تسلیم سند یا رونوشت آن خودداری گردد یا موجر علاوه بر اجاره بها وجهی به عنوان ودیعه یا هر عنوان دیگر از مستاجر دریافت نموده باشد، میزان اجاره بها بر اساس املاک مشابه تعیین خواهد شد. تبصره: ارزش اجاری مستغلات در مواردی که باید بر اساس اجاره بهای املاک مشابه تقویم گردد به وسیله اداره امور مالیاتی که ملک در محدوده آن واقع است تعیین خواهد شد. ماده ۵۵– هر گاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری را برای سکونت خویش اجاره نماید یا از خانه سازمانی که کارفرمادر اختیار او می گذارد استفاده کند در احتساب درآمد مشمول مالیات این فصل میزان مال الاجاره ای که به موجب سند رسمی می‌پردازد یا وسط کارفرما از حقوق وی کسر می‌گردد از کل مال الاجاره در یافتی او کسر خواهد شد. ماده۵۶– حذف شده است. ماده ۵۷– در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارد یا میزان معافیات مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات است. در اجرای حکم این ماده حقوق بازنشستگی و وظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی درآمد یلقی نخواهد شد. تبصره: ۱- حکم این ماده در مورد فرزندان صغیری که تحت ولایت پدر باشند جاری نخواهد شد.

مالیات درآمد املاک چطور محاسبه می‌شود؟ قانون به زبان ساده‌تر

احتمالاً خواندن این موارد قانونی شما را گیج کرده است اما نگران نباشید ماجرا خیلی هم سخت نیست. بر اساس قوانین تمامی اشخاص حقوقی و حقوقی مستلزم پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند. به عبارت ساده اگر شما ملکی داشته باشید و این ملک را به اجاره دهید و در حقیقت از آن درآمد داشته باشید، باید مقداری از این درآمد را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد ملک به این شرح است: از کل مال‌الاجاره دریافتی، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

آیا همه املاک مستلزم پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند؟ آشنایی با معافیت‌های قانون مالیات بر درآمد اجاره املاک

احتمالاً برای شما هم سوالاتی پیش آمده که آیا معافیتی در خصوص مالیات بر درآمد اجاره وجود دارد یا خیر. قانون‌گذار در بحث مالیات بر درآمد اجاره، برخی از درآمدها و اشخاص را از پرداخت مالیات معاف کرده است. محل سکونت پدر، مادر، همسر، فرزند یا اجداد پدری و مادری و افراد دیگری که تحت تکفل مالک هستند، معاف از پرداخت مالیات است. البته در صورتی که سازمان امور مالیاتی به هر نحوه متوجه شود که اجاره‌ای دریافت می‌شود، علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد اجاره بایستی جریمه عدم اعلام درآمد هم محاسبه و توسط مالک پرداخت شود. بر اساس قوانین مالیاتی کشور، متراژ هم بر معافیت مالیاتی موثر است. در تهران املاک و آپارتمان‌ها تا یکصد و پنجاه متر مربع و در سایر شهرها تا مجموع دویست متر مربع از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف از مالیات هستند. مکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می شوند، در طول مدت اجاره از ۱۰۰درصد مالیات بر درآمد اجاره معاف است. اگر شخص مالک هیچ درآمدی به غیر از اجاره ملک خود ندارد تا میزان معافیت مالیاتی که هر ساله اعلام می‌شود از پرداخت مالیات معاف است. سقف و کف معافیت مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات بر درآمد املاک چیست؟

سازمان امور مالیاتی از سخت‌گرترین و دقیق‌تر سازمان‌های دولتی فعال است. کسانی که نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد املاک، همکاری لازم را با سازمان امور مالیاتی نداشته باشند باید منتظر جریمه باشند. در صورتی که تا موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی تسلیم سازمان نشود، ده درصد مالیات متعلقه به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود. عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر معادل ۵.۲ درصد به ازای هر ماه دیرکرد است. از طرف دیگر در صورتیکه اظهارنامه مالیاتی خلاف واقع باشد و این موضوع توسط کارشناس مربوط گزارش شود، علاوه بر مالیات متعلقه بایستی یک برابر آن مبلغ هم به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.   مشاوره مالیاتی  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like