با انواع نرم افزار حسابداری آشنا شوید!

انواع نرم افزار حسابداری : نرم افزارهای حسابداری هم برای خودشان دنیایی دارند. این روزها تنوع کسب و کارها و نیازها و دغدغه های آن ها به قدری گسترده شده که دیگر نمی توان نسخه ای واحد برای رفع نیازهای آن ها پیچید. امروزه از رابط کاربری نرم افزار، تا امکانات آن و سطح دسترسی و تعداد کاربران همه و همه بر اساس نیازهای یک کسب و کار سنجیده و تنظیم می شود تا با کمترین اشکالی در مسیر رفع نیاز موسسات قرار گیرد. در این مقاله انواع نرم افزارهای حسابداری را معرفی می کنیم و در مورد آن ها توضیحاتی ارائه می کنیم، اما قبل از آن باید چند نکته را در مورد انواع نرم افزار حسابداری مشخص کنیم.  

بهترین نرم افزار حسابداری وجود خارجی ندارد!

چیزی به نام بهترین نرم افزار حسابداری اساسا وجود ندارد. نرم افزارهای حسابداری با توجه به نیاز کسب و کارهای مختلف توسط شرکت های ارائه دهنده شخصی سازی می شوند، و هیچ نرم افزاری وجود ندارد که پاسخ کامل و جامعی برای رفع نیاز تمام واحدهای اقتصادی باشد و بتواند تمام مشکلات آن ها را مرتفع سازد.   هیچ نرم افزاری وجود ندارد که بتوان آن را با عنوان بهترین نرم افزار معرفی کرد.  

چطور از میان انواع نرم افزار حسابداری، نرم افزار مناسب را پیدا کنیم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که برای انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب، باید به کاربردها توجه کنید. معمولا وقتی یک پکیج نرم افزاری برای نوعی از کسب و کار ارائه می شود اکثریت نیازهای آن را برطرف خواهد کرد، برای مثال اگر یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای کسب و کار خود لازم داشته باشید در صورتی که با در نظر گرفتن نوع فروشگاه خود نسبت به خرید نرم افزار فروشگاهی اقدام کنید احتمالا از جهت امکانات با مشکلی روبرو نخواهید شد. علاوه بر این باید به یک سری استانداردها نیز توجه کنید. پشتیبانی مناسب، رابط کاربری آسان و قابل فهم و … نیز برخی از این موارد عمومی به شمار می روند.  

آشنایی با انواع نرم افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری انواع مختلفی دارند و از چند جهت قابل دسته بندی هستند. مهمترین دسته بندی نرم افزارهایی هستند که با در کنار هم قرارگرفتن به عنوان یک نرم افزار حسابداری جامع معرفی می شوند.
  1. نرم افزار حسابداری
  2.  نرم افزار حقوق و دستمزد
  3. نرم افزار انبار
  4.  نرم افزار فروش
  5.  …
    این نرم افزارهای مختلف با عنوان سیستم های حسابداری هم شناخته می شوند. معمولا هر واحد اقتصادی با ترکیب چند مورد از این نرم افزارهای حسابداری در یک قالب یک نرم افزار حسابداری جامع می تواند تمام نیازهای خود را برطرف سازد. در این میان پیشنهاد می کنیم با نرم افزار حسابداری بازرگانی سپیدار سیستم آشنا شوید و در مورد امکانات بی نظیر این نرم افزار اطلاعات بیشتری کسب کنید.  

نرم افزارهای حسابداری عمومی

این نرم افزارها که امکانات پایه و اساسی برای حسابداری یک کسب و کار را در اختیار دارند معمولا برای کسب و کارها و شرکت های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. بخش های بهام تمام شده، معاملات و خرید و فروش ها، مدیریت خزانه داری و … برخی از مهمترین امکانات این نرم افزارهای حسابداری عمومی به شمار می روند.  

نرم افزارهای اختصاصی، مورد استفاده در شرکت های خاص

این نرم افزارها معمولا از امکانات ویژه ای بهره می برند که استفاده ای در اکثریت شرکت ها ندارد. بعضا این دسته از نرم افزارهای حسابداری به صورت شخصی سازی شده برای هر مجموعه تولید می شوند، اما برخی از نرم افزارهای حسابداری بسیار جامع همچون سپیدار سیستم ابزارها و سیستم های مورد نیاز این شرکت ها را نیز در خود جای داده است. برای مثال می توان به سیستم پخش مویرگی، نرم افزار بودجه و اعتبارات، نرم افزار مدیریت سهام و … اشاره کرد.  

نرم افزارهای سازمانی و دولتی بیمه و مالیات

برخی نرم افزارها هم هستند که توسط سازمان ها و موسسات دولتی منتشر شده و در اختیار شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ قرار می گیرند. نرم افزار بیمه تامین اجتماعی، نرم افزار تحت اظهارنامه مالیات ارزش افزوده و نرم افزارهای اظهارنامه عملکرد برخی از مهمترین این نرم افزارها هستند.  

نرم افزارهای تخصصی شرکت ها و موسسات

نرم افزارهای تخصصی شرکت ها و موسسات نرم افزارهایی هستند که با عناوینی همچون نرم افزار حسابداری تولیدی، نرم افزار حسابداری شرکتی، نرم افزار حسابداری پیمانکاری و غیره عرضه می شوند. این نرم افزار قرار است هر کدام نیاز یک کسب و کار تخصصی را برطرف سازند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like