معافیت مالیاتی کار کشاورزی

معافیت مالیاتی کارهای کشاورزی

معافیت مالیاتی کار کشاورزی : همان گونه که در مقالات پیشین به تعریف مالیات و انواع آن پرداخته شد، در این مقاله کارهای کشاورزی و معافیت مالیاتی مربوط به آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از کلیه کارهای کشاورزی‌، دامپروری‌، دامداری‌، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری‌، نوغان داری‌، احیای مراتع و جنگلها، باغات ‌اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف می‌باشد. بر اساس ماده ۱ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیاء اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران، کشاورزی عبارت است از بهره‌برداری از آب و زمین به منظور تولید محصولات گیاهی و حیوانی (‌از قبیل زراعت، باغداری، درختکاری مثمر و‌ غیر مثمر، جنگل‌داری، جنگل‌کاری، دامداری، پرورش طیور و زنبور عسل و آبزیان). به طور کلی کشاورزی فعالیتی است که در جریان آن گیاهان یا حیوانات اهلی با هدف تولید اقتصادی پرورش داده می‌شوند. بخش کشاورزی در اقتصاد ایران شامل چهار زیر گروه زراعت، شیلات و ماهیگیری، دام وطیور، جنگلها ومراتع (منابع طبیعی ) می‌باشد.
  • زیربخش زراعت: منظور از زراعت ، کشت وکار محصولات سالانه از زمین مزروعی، کشتگاه سر پوشیده ما بین درختان باغ با هدف بهره برداری اقتصادی است. کشت وکار سبزی وگل از نوع محصولات سالانه حتی در زیر پوشش مثل پلاستیک نیز زراعت محسوب می‌شود. زراعت شامل دو دسته فعالیت؛ تولید محصولات زراعی (سالانه) و محصولات باغی (دایمی) می باشد.
نکته: پرورش گیاهان در داخل گلدان، جعبه و امثال آن در این فعالیت منظور نمی‌گردد.
  • زیر بخش دام وطیور: این زیربخش مجموعه فعالیت‌های مرتبط با پرورش دام وطیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم را در بر می‌گیرد.
  • زیربخش شیلات :منظور از شیلات، فعالیت‌هایی است که برای تولید انواع حیوانات آبزی و محصولات دریایی با هدف بهره‌برداری اقتصادی انجام می‌شود.
  • زیر بخش جنگل‌ها ومراتع: این زیر بخش امور مربوط به جنگل‌ها (جنگلداری) و مراتع با چراگاه‌ها را در بر می‌گیرد. به این ترتیب جنگل‌داری فعالیتی است که در آن نگهداری، پرورش و قطع درختان جنگلی به منظور تولید چوب یا هر نوع بهره‌برداری اقتصادی دیگر انجام می‌شود. ایجاد خزانه و نهالستان به این نوع درختان وجمع آوری محصولات یا از نوع بهره برداری اقتصادی دیگر نیز تحت این عنوان قرار می گیرد. نکته: مطابق بخشنامه شماره ٣٨٩۶٢٠٠ مورخ ١٣/٠٣/٩۶ وجوه دریافتی اشخاص فوق از بیمه بابت جبران خسارت وارده به فعالیت‌های مشمول معافیت ماده ٨١، به عنوان درآمد معاف از مالیات است.
نکته: مطابق بخشنامه شماره ٨۵٣٠ مورخ ۱۳۸۲/۰۲/۲۷ شرکت‌های دولتی نیز مشمول معافیت ماده ٨١ می‌شوند. نکته: طبق ماده ۱۳۳ این قانون، صد درصد درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها از مالیات ‌معاف است.  

آرای شورای مالیاتی در مورد ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم

اولین رای شورای مالیاتی در مورد ماده ۸۱ این قانون به شماره ۱۶۳۲۵ که در سال ۱۳۶۸ صادر شده است بیان می‌دارد، درآمد حاصل از انتقال اشجار اعم از این که به تنهایی صورت گیرد یا توام با انتقال قطعی املاک باشد از مالیات معاف است مگر این که انتقال قطعی املاک مشجر بلاعوض باشد که در این صورت ارزش اشجار در محاسبه مالیات بر درآمد اتفاقی گیرنده منظور خواهد شد و در مورد پرونده‌های مشمول مالیات بر ارث کل اموال به جا مانده از متوفی از جمله اشجار باید ارزیابی و با رعایت ماده ۱۹ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ ماخذ احتساب مالیات بر ارث قرار گیرد. بر اساس رای دوم شورا که در سال ۷۰ به شماره ۵۴۹۱ صادر شده است، تعریف کار کشاورزی در ماده ۱ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی واگذاری و احیا ارضی، لذا با قید (کارهای کشاورزی) در صدر ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم احصا فعالیت‌های بعدی مذکور، در آن که جملگی در زمره کارهای کشاورزی محسوب می‌شوند، قید اضافی و تاکیدی بوده و در صورت عدم درج آن‌ها نیز جملگی در قالب فعالیت‌های کشاورزی تلقی می‌گردیدند. پس برای مشخص شدن تعریف کار کشاورزی باید به این ماده قانون مراجعه کرد و تمام فعالیت‌هایی که در این ماده قانونی آمده کار کشاورزی بوده و جز فعالیت های معاف است. رای سوم در سال ۷۲ به شماره ۱۶۰ صادر شده است، بیان می‌دارد، درآمد حاصل از کار نوغان‌داری (پرورش پیله کرم ابریشم) نیز مشمول معافیت ماده ۸۱ است. یک سال بعد از صدور رای سوم یعنی در سال ۱۳۷۳ رای تفسیری صادر شد که بر اساس آن اگر فروش آب به منظور مصارف امور کشاورزی باشد، مشمول معافیت ماده ۸۱ می باشد. سال ۸۸ آخرین رای به شماره ۱۲۰۴۵ صادر شد و بیان می‌دارد، درآمد حاصل از تولید محصولاتی که در بهینه سازی و ارتقا محصولات کشاورزی به کار می‌روند، از جمله کود بیولوژیک زیستی، مشمول معافیت ماده ۸۱ قانون نخواهد بود چون خود  کارهای کشاورزی معاف هستند و فعالیت‌هایی که در راستای ارتقا هستند مشمول معافیت نمی‌باشند. معافیت مالیاتی کار کشاورزی نکته: با توجه به دستورالعمل شماره ۲۰۰۵۸۵۹ مورخ ۲۳/۰۳/۱۳۹۱ در اجرای حکم تبصره ۲ ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی شرط برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی می‌باشد، لذا کلیه اشخاصی که طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشند، چنان چه نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی سنوات ۱۳۹۰ لغایت ۱۳۹۴ (سال‌های اجرای قانون برنامه پنجم) در موعد مقرر قانونی اقدام ننمایند، مشمول برخورداری از معافیت‌های مقرر قانونی (به استثنای صاحبان مشاغل وسایل نقلیه عمومی موضوع جزء (پ) بند ۷۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۰) نخواهند بود. مقررات مذکور شامل مودیانی که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نمی‌باشند، مانند درآمد اشخاص حقیقی بابت کارهای کشاورزی و درآمد حقوق کارکنان نمی‌باشد. اگر کار کشاورزی به وسیله پیمانکار انجام شود آیا پیمانکار معاف است؟ خیر، چون قانونگذار به منظور حمایت از کشاورز کار کشاورزی را معاف نموده، پس پیمانکار معاف نیست. معافیت مالیاتی کار کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like