مالیات شرکت‌ تازه تاسیس

مالیات شرکت‌ های تازه تاسیس

مالیات شرکت تازه تاسیس : بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون مالیات‌های مستقیم، هر شخص حقوقی ایرانی پس از اینکه تاسیس شد، بایستی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران به دست می‌آورد، در خصوص پرداخت مالیات آن اقدامات لازم را انجام دهد. به غیر از وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و دستگاه‌هایی که تامین بودجه آنها از طرف دولت انجام می‌شود و همچنین شهرداری‌ها که از پرداخت این مالیات معاف می‌باشند. زمانی که فرایند یک شرکت در اداره ثبت شرکتها به اتمام می‌رسد و به آن یک شماره واحد که به اصطلاح شماره ثبت می باشد اختصاص می یابد صاحبان شرکت می بایست نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند، به این گونه که ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه سپس به حوزه مالیاتی که محدوده آدرس ثبتی مندرج در اساسنامه می‌باشد، مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده نمایند. مودی پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک به سازمان امور مالیاتی یک شماره ۱۲ رقمی دریافت می‌کند که این شماره همان کد اقتصادی شرکت می‌باشد. پس از اخذ شماره اقتصادی می‌بایست نسبت به واریز حق تمبر مالیاتی که میزان آن به سرمایه ثبت شده بستگی دارد اقدام نماید . طبق ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت‌ها دو ماه بعد از تاریخ ثبت خود فرصت دارند، مبلغ مالیات حق تمبر سرمایه اعلامی خود را پرداخت کنند و اولین تکلیف مالیاتی هر شخص حقوقی به محض ایجاد، ابطال تمبر سرمایه است. برای محاسبه آن، مبلغ سرمایه اعلامی ضرب در نیم در هزار می‌شود.  ماده ۵۱ این قانون اشاره می‌کند، که دو برابر به علاوه نیم در هزار جریمه کسانی است، که این تمبر را باطل نمی‌کنند. سومین تکلیف مهم مالیاتی برای شرکت‌های تازه تاسیس، پلمپ دفاتر قانونی است. بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ملزم به پلمپ دفاتر قانونی ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ ثبت شرکت می‌باشند. این دفاتر برای ثبت عملیات مالی و معاملات شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عدم پلمپ دفاتر قانونی موجب رد دفاتر و رد صورت های مالی از سوی ممیز مالیاتی می‌شود و زیان و جرایم مالیاتی برای شرکت به بار می آورد. نکته: اگر شرکت وسط سال ثبت شد و شروع به فعالیت کرد مودی باید حتما به سایت اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند، حتی اگر شرکت در برج ۱۱ ثبت شد، سریعا باید برای پلمپ دفاتر همان سال اقدام کند. بر اساس ماده ۱۱۰ این قانون، شرکت‌های تازه تاسیس مکلف‌اند اظهارنامه متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی به اداره امور مالیاتی تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند. نکته: حتی اگر هیچ عملیات و فعالیتی در سال تاسیس شرکت صورت نگرفته باشد باید برای شرکت، اظهارنامه مالیاتی تسلیم گردد.

مالیات شرکت‌های غیرفعال

مالیات شرکت‌ های تازه تاسیس
مالیات شرکت‌ تازه تاسیس
شرکت‌هایی که ثبت قانونی شده و هیچ گونه مراوده مالی و تجاری نداشته و گردش مالی آنها صفر باشد و هیچگونه نقل و انتقال مالی و تجاری هم به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نگرفته باشد، اصطلاحا در قانون شرکت غیر فعال نامیده می‌شوند.

عدم فعالیت شرکت به این معنی است که در زمینه های زیر هیچ سند و دلیلی دال بر فعالیت آن وجود ندارد:

۱- هیچ گونه مراوده مالی به نام صاحبان شرکت ثبت نشده و گردش مالی شرکت صفر باشد.

۲- هیچ گونه فاکتور خرید یا فروشی در تاریخ مقرر به نام شرکت یا صاحبان آن صادر نشده باشد.

۳- حساب بانکی شرکت در دوره عدم فعالیت، هیچ کارکردی نداشته باشد (فاقد کارکرد حساب بانکی).

۴- دفاتر قانونی و مالی شرکت حاکی از هیچ گونه معامله و عملیات مالی تحت هیچ عنوان (اعم از اجاره و پرداخت حقوق و خرید و فروش و هبه و …) نمی باشد.

۵- شرکت دارای کد بیمه و لیست پرداخت بیمه تامین اجتماعی نمی باشد.

۶- شرکت در هیچ موردی تحت هیچ عنوان لیست پرداخت حقوق کارکنان و اسنادی که نشان دهنده استخدام افراد و پرداخت حقوق باشد، ندارد.

۷- از سوی شرکت‌ها و کارفرمایان، هیچ صورت وضعیتی به طرفیت شرکت صادر نشده باشد.

۸- شرکت در هیچ شرکت یا پروژه دیگری سرمایه گذاری نکرده باشد.

۹- هیچ گونه سند یا سابقه‌ای دال بر دریافت تسهیلات بانکی یا اعطای وام و یا انعقاد قرارداد مشارکت در مورد شرکت غیرفعال وجود نداشته باشد.

شرکتی که تاسیس می شود اصل بر فعالیت آن است اما در صورت عدم فعالیت باید پرونده مالیاتی تشکیل داده و دفاتر خود را در پایان سال مالی پلمپ کند. اگر شرکت هیچ گونه فعالیتی ندارد، ثبت نام کد اقتصادی الزامی است و در مورد ارزش افزوده نیز از طریق فراخوان مرحله هفتم مالیات ارزش افزوده تمام شرکت‌ها ملزم به ثبت نام در نظام ارزش افزوده هستند و پس از تکمیل ثبت نام ارایه یک فاکتور یا قرارداد که محرض شود، مودی کار می‌کند، ضروری است، اگر مودی کار نمی‌کند، تکالیف مالیاتی را باید انجام دهد. برای مثال، اگر شرکت در سال مالی ۹۵ تاسیس شده است، باید سال ۹۶ اظهارنامه رد کند و اعلام کند که در سال مالی ۹۵ فعالیت نداشته است. به طور کلی، در صورت عدم فعالیت، شرکت باید تشکیل پرونده دهد، تمبر سرمایه را باطل کند، اظهارنامه صفر رد کند و نامه عدم فعالیت ارائه کند. در مورد اشخاص حقیقی هم دقیقا به همین شیوه است. عدم فعالیت باید طی نامه‌ای رسمی به حوزه مالیاتی اعلام شود، یعنی اگر برای مثال، شرکتی در سال ۹۵ به هر دلیلی کار نکرده‌ است، باید در سربرگ شرکت مراتب عدم فعالیت خود را با مهر و امضا به حوزه مالیاتی اعلام کند. نکته: عدم فعالیت باید نسبت به گذشته اعلام شود نه نسبت به آینده، شرکت نمی تواند بگوید سال آینده کار نمی کنم. نکته: آن قسمت از سرمایه ثبت شده شرکت که آورده نقدی است، باید در حساب بانکی شرکت معرفی شود و در اظهارنامه مالیاتی آن را نشان دهد. بر اساس اصلاحیه تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، اگر شرکتی ۵ سال کار نکند، و فاقد فعالیت باشد، سازمان امور مالیاتی مکلف است، نام شرکت را به سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کند و شرکت هر گونه تغییری اعم از تغییر آدرس یا هر تغییر دیگری داشته باشد، مکلف است برای جلوگیری از فرار مالیاتی مفاصا حساب مالیاتی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like