قرائن و ضرایب مالیاتی، آشنایی با اصطلاحات تخصصی

قرائن و ضرایب مالیاتی : دغدغه پرداخت مالیات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر صاحب کسب‌وکاری است. انبوه شکایات و دعاوی حقوقی مرتبط با مالیات نشان می‌دهد که اهمیت این مسئله برای شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار چقدر بالا است. آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با قرائن و ضرایب مالیاتی می‌تواند به درک بهتر فرایندهای مالیاتی و درنتیجه مدیریت بهتر امور مالی کمک کند. در ادامه این مقاله با بررسی دقیق قرائن و ضرایب مالیاتی همراه ما باشید.  

ضرایب مالیاتی چی هستند؟ اعداد مشخص‌کننده مالیات افراد

بر اساس قانون مالیات، هر ساله جدولی از اعداد و ضرایب مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تدوین و ابلاغ می‌شود. این جدول درواقع همان ضرایب مالیاتی است که مستقیماً میزان مالیات بر درآمد را مشخص می‌کند. در این صفحه می توانید منبعی کامل و جامع درباره مالیات شرکت ها را مشاهده و از اطلاعات ارائه شده به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.    

تحقیق عدالت، مهم‌ترین دلیل برای وجود ضرایب مالیاتی

طبق قوانین جاری کشور، سازمان مالیات از شرکت‌های سود ده مالیات دریافت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید بر اساس مالیات شرکت‌ها، میزان سود را می‌توان از تفریق درآمدها از هزینه‌ها محاسبه کرد. طبیعتاً درآمد و هزینه‌های هر کسب‌وکاری با کسب‌وکاری دیگر متفاوت است. با استناد به این موضوع، قانون‌گذار تلاش کرده از طریق ضرایب مالیاتی به تحقق بیشتر عدالت مالیاتی کمک کند. شرکت‌ها هم بسته به خدمات خود و با استفاده از نرم افزارهای مختلفی مثل نرم افزار حسابداری فروشگاهی و نرم افزار حسابداری پیمانکاری ساختمان فرآیندهای حسابداری و مالی خود را دقیق‌تر از همیشه زیر نظر دارند. به این ترتیب شرکت ها می توانند در کنار پرداخت مالیات و تحقق عدالت مالیاتی به فکر توسعه خود هم باشند.  

از کجا می‌توان به ضرایب مالیاتی دسترسی پیدا کرد؟

ضرایب مالیاتی هرساله توسط سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شود. اگر به صفحه ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات در این سازمان مراجعه کنید، می‌توانید لیست کامل ضرایب مالیاتی در سال‌های مختلف را پیدا و دانلود کنید.  

ضرایب مالیاتی چطور تعیین می‌شود؟ آشنایی با تعیین ضرایب مالیاتی

ضرایب مالیاتی هرساله توسط کمیسیونی متشکل از نماینده‌های بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، شورای مرکزی اصناف، نظام پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تعیین می‌شود. این کمیسیون ابتدا شرایط عمومی و اقتصادی کشور را می‌کند. در جلسات این کمیسیون درآمد افراد، وضعیت اقتصادی اصناف و در یک‌کلام رصدی کلی از شرایط و اوضاع اقتصادی به‌صورت کامل و بر اساس داده‌ها قابل استناد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. پس‌ از این بررسی و طی رایزنی‌های مختلف، ضرایب مالیاتی با اجماع اعضا مشخص می‌شود. درنهایت نیز مصوبات و ضرایب مالیاتی نهایی در قالب جداول از طریق سازمان امور مالیاتی کشور به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.    

ضرایب مالیاتی قابل‌تغییر هستند؟

کمتر پیش‌آمده که پس از ابلاغ ضرایب مالیاتی، این اعداد و ضرایب تغییر کنند. اما قانون‌گذار پیش‌بینی تغییر ضرایب مالیاتی را هم انجام داده است. پس از تصویب نهایی ضرایب مالیاتی، این ضرایب جهت بررسی نهایی به شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف کشور ارسال می‌شود. درصورتی‌که شرایط اقتصادی منطقه یا ضرایب مالیاتی، اختلاف بسیار زیادی داشته باشد، درخواست تغییر این ضرایب برای کمیسیون ارسال می‌شود. در این مرحله مجدد درخواست منطقه به همراه اسناد و مدارک موردبررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم ضرایب تغییر می‌کند. البته بعد از ابلاغ نهایی سازمان امور مالیاتی، ضرایب قابل‌تغییر نیستند و بایستی طبق آن‌ها عمل شود.  

آیا همه مشاغل ضرایب مالیاتی دارند؟

در هنگام بررسی ضرایب مالیاتی ممکن است برخی شغل‌ها را در ابلاغیه سازمان امور مالیاتی مشاهده نکنید. به‌عبارت‌دیگر برخی اوقات به دلایل مختلف برخی مشاغل در ضرایب مالیاتی دیده نمی‌شوند. در این صورت برای تعیین ضرایب مالیاتی باید به شغل‌های مشابه مراجعه کرد.  

ضرایب و قرائن مالیاتی شامل چه بخش‌هایی است؟

احتمالاً برای صاحبان کسب‌وکار این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اینکه ضرایب و قرائن مالیاتی شامل چه مواردی است. به‌صورت کلی می‌توان خرید سالانه و فروش سالانه را جزء مهم ضرایب مالیاتی به‌حساب آورد.  

ضرایب مالیاتی مرتبط با خرید سالانه

خرید سالانه شامل تمام مواردی است که در یک سال مالی توسط سازمان و شرکت خریداری می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم «سال مالی» می‌توانید مقاله سال مالی چیست سپیدار سیستم را مطالعه کنید. اقلام اداری، دستگاه‌ها، تجهیزات و تمام موارد خریداری‌شده جز ضرایب مالیاتی به شمار می‌رود. مودیان مالیاتی باید تمامی اسناد و مدارک این خریدها را حفظ و ثبت کنند.  

فروش سالانه، از مهم‌ترین قرائن مالیاتی

فروش سالانه مهم‌ترین بخش قرائن و ضرایب مالیاتی را تشکیل می‌دهد. هرگونه فروش کالا و خدمات توسط بنگاه‌ها باید با سند و مدرک ارائه شود. این اسناد به‌صورت دقیق موردبررسی قرار می‌گیرند و مالیات هم بر اساس نتیجه این بررسی تعیین می‌شود. درآمد نا ویژه ، میزان تولید در کارخانه‌ها ، ارزش حق واگذاری محل کسب ، مبالغ پرداخت‌شده به‌عنوان حق‌الزحمه، حق التحریر به دفاتر اسناد رسمی و حتی مدارک مرتبط با اعتبار ارزش افزوده نیز از دیگر اسناد و مدارکی هستند که بر اساس نوع کسب‌وکار و درخواست بازرسان مالیاتی موردبررسی قرار می‌گیرند.  

کلام پایانی، لزوم حفظ اسناد و مدارک

ضرایب مالیاتی و تعیین مالیات هر کسب‌وکار تأثیر مستقیمی بر سوددهی آن دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر در حفظ اسناد مالی دقت لازم را به خرج ندهیم و به امور مالیاتی بی‌توجه باشیم، بایستی عواقب آن را پذیرا باشیم. داشتن یک سیستم حسابداری منظم و دقیق می‌تواند تا حدی زیادی به نظم مالی سازمان‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like