فاکتور رسمی چیست

فاکتور رسمی چیست؟ آشنایی با قوانین و انواع فاکتور رسمی فروش

فاکتور رسمی چیست : قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم، ابتدا باید مطمئن شویم که تفاوت فاکتور رسمی و غیر رسمی را دانسته و اطلاعات دقیقی از آن‌ها دارید؛ بعد از این مرحله به موضوعات مهمی درباره فاکتور رسمی، که باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن مودیان مالیاتی شده است می‌پردازیم: نحوه تهیه فاکتور رسمی (نحوه صدور فاکتور رسمی) صدور آن برای چه کسانی ضرورت دارد؟ (صدور فاکتور رسمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی) فاکتور رسمی دارایی چه ویژگی هایی دارد؟ فاکتور فروش رسمی چطور تهیه می شود+ (مشخصات فاکتور فروش) نکات، ریزه کاری ها و سوالات رایج در مورد فاکتور رسمی و در نهایت به سوالات رایج در مورد این فاکتورها پاسخ می دهیم و نکاتی را در این مورد بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید.

فاکتور رسمی چیست؟ فرق فاکتور رسمی و غیر رسمی

در پاسخ به سوال فاکتور رسمی چیست باید بگوئیم که تعاریف زیادی در مورد آن و مشخصات فاکتور رسمی وجود دارد که برخی جذاب و برخی دیگر بسیار پیچیده هستند. اما اینجا قرار است ساده ترین تعریف را در مورد فاکتور رسمی ارائه کنیم. در شرکت ها و بنگاه های اقتصادی مختلف، حسابداران و مامورین خرید بیشتر از همه با فاکتورهای رسمی آشنایی دارند. در ادامه مقاله می توانید تصاویری از نمونه فاکتور رسمی و شکل و متن فاکتور را ببینید. فاکتور رسمی چیست بعد از مشاهده عکس فاکتور رسمی (صورتحساب فروش کالا و خدمات) باید به پاسخ پرسش فاکتور رسمی چیست و چه تفاوتی با فاکتور غیر رسمی دارد برسید. فاکتور رسمی به فاکتوری می گویند که بر اساس قوانین وزارت امور اقصاد و دارایی تنظیم شده باشد و مورد تایید دارایی باشد. اما فاکتور غیر رسمی صرفا برای اطلاع مشتریان تهیه می شود و استانداردهای مورد تایید دارایی در آن در نظر گرفته نشده است. دقیقا به همین دلیل است که امکان ارائه فاکتورهای غیر رسمی به وزارت دارایی وجود ندارد.  

نحوه تهیه فاکتور رسمی فروش+چگونه فاکتور رسمی صادر کنیم؟

اکنون با وجود استفاده گسترده از نرم افزارهای حسابداری، صدور انواع فاکتور رسمی به کار ساده ای بدل شده است. به این دلیل که با استفاده از نرم افزارهای حسابداری، می توانید به طور اتوماتیک نوشتن فاکتور را انجام داده و آن را چاپ کنید. به طور کلی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری امروزی می توانید انواع فاکتور شامل فاکتور فروشگاهی، تهیه فاکتور رسمی، فاکتور شرکتی، پیش فاکتورها، فاکتورهای غیر رسمی، فاکتور مالیاتی، فاکتورهای انبار، فاکتورهای شخصی و فاکتورهای نمایشی را به سرعت صادر کنید. فاکتور رسمی چیست  

صدور فاکتور رسمی برای چه کسانی ضرورت دارد؟ قوانین فاکتور رسمی در رابطه با اشخاص

اولین سوال رایج در مورد ضرورت صدور فاکتور رسمی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است. برخی تصور می کنند صدور فاکتور رسمی، تنها برای شرکت ها و مجموعه های بزرگ ضرورت دارد، در صورتی که این باور درباره نحوه صدور فاکتور رسمی اشتباه است. ارائه فاکتور رسمی به خریداران برای تمام بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می شوند اجباری است. برای درک بهتر نظام مالیاتی و آشنایی بیشتر با قانون مالیات، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله معاملات فصلی را مطالعه کنید. در واقع فرقی نمی کند که مخاطب کالای شما اشخاص حقیقی یا بنگاه های اقتصادی باشند یا محصول و خدمت شما هزینه کم یا زیادی داشته باشد؛ در هر صورت اگر مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده باشید باید در عوض پرداخت مشتریان خود به آن ها فاکتوررسمی بدهید. در صورتی که از ارائه فاکتور استاندارد خودداری شود، جرم صورت گرفته و طبق قانون با مجموعه خاطی برخورد می شود. نکته دیگر اینکه صدور فاکتور رسمی تنها برای فروش کالاهای فیزیکی ضروری نیست و برای فروش خدمات نیز باید صدور فاکتور را انجام داد.  

ویژگی های فاکتور رسمی مورد تایید دارایی چیست؟ (مشخصات فاکتور رسمی)

مشخصات اصلی که یک فاکتور رسمی یا صورتحساب فروش کالا و خدمات باید از آن ها برخوردار باشد تا مورد تایید دارایی قرار بگیرد چیست؟ مشخصات یا شرایط فاکتور رسمی (صورتحساب فروش کالا و خدمات) باید چگونه باشد که مورد تایید دارایی قرار بگیرد؟ شماره سریال(شماره فاکتور): مهمترین ویژگی های فاکتور رسمی تایید شده نوع چاپ شماره سریال آن هاست. شماره سریال فاکتوررسمی باید با رنگ قرمز و در قالب افست یا ملخی و یا با کمی برجستگی چاپ شود که به راحتی قابل شناسایی باشد و از چاپ دیجیتالی و شماره های زدن های معمولی قابل تشخیص باشد. حالا که می‌دانید شماره سریال فاکتور چیست، باید با سایر مشخصات فاکتور رسمی آشنا شوید. اطلاعات خریدار و فروشنده: کد اقتصادی، شناسه ملی/کد ملی، شماره ثبت، آدرس، کد پستی، شماره تلفن و مشخصات دیگر هر دو طرف معامله حتما باید در فاکتور مورد تایید دارایی رسمی خرید و فروش ذکر شوند. تخفیفات، مالیات و عوارض: در هنگام تهیه فاکتور رسمی کالا و خدماتی که ارائه شده باید با اعلام تعداد و قیمت توضیح داده شوند، تخفیف ها اعمال و نشان داده شود و سپس باید مالیات و عوارض بر ارزش افزوده آن محاسبه و ذکر شود. در این مورد باید توجه کنید که تخفیف حتما باید قبل از محاسبه مالیات و ارزش افزوده اعمال شود؛ برخی به اشتباه در ابتدا مالیات و عوارض را محاسبه و در مرحله آخر تخفیف را محاسبه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات و ارزش افزوده، مقاله اعتبار ارزش افزوده را از دست ندهید. امضاء و مهر: در نهایت آخرین ویژگی فاکتور رسمی مورد تایید دارایی، عدم وجود خط خوردگی در فاکتور و وجود مهر و امضاء در فاکتورهاست.

فاکتور صوری چیست؟ فاکتورهای صوری چطور شناسایی می شوند؟ (شرایط اصالت فاکتور)

صدور فاکتورهای صوری یک امر کاملا غیر قانونی محسوب می شود، اما برخی از بنگاه های اقتصادی همچنان از آن استفاده کرده و خرید فاکتور صوری را انجام می‌دهند. در صورتی که صدر فاکتور صوری مسئله ای بسیار پرخطر است و سازمان امور مالیاتی توانایی تشخیص فاکتورهای صوری را دارد. اما سوالی که پیش می آید این است که سازمان امور مالیاتی از چه روش هایی می تواند فاکتور رسمی مورد تایید دارایی را از فاکتور صوری تشخیص دهد؟ ۱- با بررسی و کنترل فروشندگان کالا و خدمت صوری بودن یا نبودن شرکت ها را تشخیص می دهد. ۲- بررسی می کند که فروشندگان فاکتور صادر شده را از طریق واحدهای تجاری منحل شده یا غیر فعال صادر نکرده باشد و صحت شناسه ملی را نیز بررسی می کند. ۳- اعتبار گواهی ارزش افزوده را بررسی می کند. ۴- تناسب بین کالا و خدمات ارائه شده در فاکتور را با فعالیت صادر کننده فاکتور تطابق می سنجد. ۵- اسناد حمل بار همچون بیجک ها و بارنامه ها را بررسی و کنترل می کند. ۶- مستندات پرداخت های انجام شده مثل چک های بانکی، فیش های واریزی و دیگر اسناد مالی را بررسی می کند. حالا که پاسخ فاکتور صوری چیست و شرایط اصالت کالا را می‌دانید، زمان آن رسیده که به سوالات رایج در مورد فاکتور زنی و قوانین فاکتور فروش و استاندارد تهیه فاکتور رسمی بدانید.

سوالات و ابهامات رایج در مورد فاکتور رسمی

آیا فاکتور حسابداری رسمی که با نرم افزار اکسل تهیه و توسط پرینتر معمولی چاپ شده باشد مورد تایید دارایی هست؟

خیر. حتما فاکتورهای رسمی باید دارای شماره سریال قرمز برجسته باشند، اما اگر تهیه چنین چیزی به هر دلیل مشکل است می توان از نمونه غیر برجسته هم استفاده کرد، اما توجه کنید که حتما باید در فاکتور استاندارد، ثابت شود که شماره سریالی است.

آیا استفاده از نرم افزار حسابداری معتبر تاییدی بر فاکتور رسمی هست؟

بله. استفاده از نرم افزار حسابداری معتبر که به طور یکپارچه سیستم های مالی را در خود داشته باشد می تواند تا حد زیادی تایید کننده اعتبار فاکتور رسمی باشد.  

فاکتورهای مرسوم در معاملات روزمره بنگاه های اقتصادی کوچک که مشخصات فروشنده و خریدار در آن ها ذکر نشده می تواند مورد تایید دارایی باشد؟

برای معاملات روزمره و جزئی با بنگاه های اقتصادی کوچک که برای شما هزینه دارند، اما هزینه آن زیاد نیست می توان از فرم داخلی یا گزارش های تنخواه استفاده کرد. البته ممیزی معمولا در این موارد سخت گیری نمی کند و در صورتی که مبلغ مورد نظر مبلغ زیادی باشد مورد توجه ممیزی قرار می گیرد.  

فاکتور خرید و فروش که در آن مشخصات فروشنده ذکر شده ولی ارزش افزوده در آن مشخص نشده باشد مورد تایید محسوب می شود؟

در صورتی که مدارک رسمی برای خرید یا فروش موجود باشد، فاکتور فروش کالا و خدمات مورد تایید قرار می گیرد.  

آیا تصویر از فاکتور رسمی (عکس فاکتور رسمی) مورد تایید مالیات قرار می گیرد؟

خیر. فاکتور رسمی حتما باید چاپ شده و اصل باشد و شماره سریال و مشخصات استاندارد داشته باشد و استفاده از عکس فاکتور رسمی و کپی آن مورد تایید نیست.

در مورد فاکتور رسمی و فاکتور نویسی سوالی دارید؟ از ما بپرسید!

در این مقاله به تمامی سوالات درباره موضوع فاکتور رسمی توضیح داده‌ایم. اما اگر هنوز سوالی پیرامون فاکتور رسمی دارایی یا مالیات فاکتور رسمی دارید، حتما آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید؛ تا کارشناسان ما هرچه سریع‌تر پاسخ لازم را به شما بدهند. مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like