ثبت شرکت و مالیات

همه‌چیز درباره ثبت شرکت و مالیات

ثبت شرکت و مالیات : ثبت شرکت یکی از کارهایی است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. معمولاً متون حقوقی و مالیاتی موجود در فضای وب پر از اصطلاحات تخصصی هستند. این مسئله باعث شده صاحبان کسب‌وکار دچار چالش‌ها و ابهام‌هایی در فرآیند ثبت شرکت شوند. یکی از مهم‌ترین این سؤالات مرتبط با مالیات شرکت است. در این مقاله می‌خواهیم به سؤال آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟ بپردازیم. در ادامه نکات جالب و جذابی را مطرح خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال ثبت شرکت هستید تا انتها همراه باشید و بعد مراحل ثبت را طی کنید.  

همه کسب‌وکارها به ثبت شرکت نیاز ندارند

شاید این توصیه عجیب به نظر بیاید اما واقعاً همه شرکت‌ها به ثبت شرکت نیاز ندارند. اگر فعالیت اقتصادی را انتخاب کرده‌اید که بدون ثبت شرکت می‌توان آن را ادامه داد، خود را درگیر فرآیندهای ثبت شرکت و چالش‌های پس‌ازآن نکنید. بسیاری از افرادی که کسب‌وکارهای کوچکی دارند، ثبت شرکت برایشان بیشتر دردسرساز خواهد بود. ثبت شرکت برای کسب‌وکارهایی پیشنهاد می‌شود که اولاً نوع کسب‌وکار و شغلشان آن‌ها را ملزم به ثبت شرکت می‌کند و از طرف دیگر به فکر توسعه بیزنس خود هستند. برای مثال افرادی که قصد دارند علاوه بر ایران، در سایر کشورها نیز دفاتر فعال داشته باشند. کسب‌وکارهایی که قصد شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی را دارند. معمولاً کسب‌وکارهای کوچکی که در ابتدای مسیر هستند و هنوز آینده مشخصی را برای خود ترسیم نکرده‌اند، نیاز به ثبت شرکت پیدا نمی‌کنند.  

آیا پس از ثبت شرکت باید مالیات پرداخت کنیم؟

بله، پس از ثبت شرکت پرداخت مالیات الزامی است. در حقیقت زمانی که کسب‌وکاری خود را به‌صورت رسمی به ثبت می‌رساند، در رصد سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. پس از ثبت، شرکت‌ها باید سالانه بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. بحث مالیات شرکت‌ها یک بحث گسترده و طولانی است. در صفحه مالیات شرکت ها می‌توانید آخرین مقالات، پادکست‌ها و ویدیوهای آموزشی مرتبط با مالیات شرکت‌ها را مشاهده و اطلاعات خود را افزایش دهید.  

چرا باید به دنبال ثبت شرکت باشیم؟

باوجوداینکه ثبت شرکت مستلزم پرداخت مالیات است، بسیاری از افراد به دنبال ثبت کسب‌وکار خود هستند. همان‌طور که گفتیم این مسئله به دیدگاه و سطح فعلی کسب‌وکار بستگی دارد. اجازه بدهید با یک مثال مسئله رو توضیح دهیم. فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه کوچک لباس‌فروشی هستید. طبیعتاً برای فروشگاهی که روزانه چند فروش محدود دارد، نیازی به استفاده از نرم افزار فروشگاهی نیست. اما اگر این فروشگاه تصمیم بگیرد، فعالیت خود را گسترش داده و حجم بیشتر از بازار را به دست آورد، طبیعتاً باید به سراغ استفاده از سیستم‌های پیشرفته حسابداری برود. مسئله ثبت شرکت‌ها را نیز می‌توان با همین مثال توضیح داد. ثبت شرکت مزایایی مثل استفاده از معافیت‌های مالیاتی، اعتبار بیشتر در مواجهه با مشتریان، استفاده از وام‌های دولتی و در یک‌کلام گسترش فعالیت‌ها را به دنبال دارد.    

چند نوع شرکت داریم؟ آشنایی با انواع پرداخت مالیات در شرکت‌ها

شرکت‌ها بر اساس قانون تجارت شرکت‌ها بسته به ماهیت و اساس‌نامه خود به چند دسته محدود می‌شوند. شرکت‌های مسئولیت محدود، شرکت‌های سهامی، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و شرکت نسبی شرکت‌های اصلی را تشکیل می‌دهند. شرکت‌هایی سهامی عام و سهامی خاص به همراه شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی نیز در زیرمجموعه‌ها قرار می‌گیرند. هرکدام از این شرکت‌ها بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، قوانین خاص خود را دارند. مقدار مالیات در هرسال، بر اساس همین قوانین و مقررات تعیین می‌شود.    

مالیات بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

رایج‌ترین نوع مالیات شرکت‌ها، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها موظف هستند که بخشی از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. اسناد و مدارک مالی مثل صورت سود و زیان، ترازنامه و اظهارنامه مالیاتی هرساله توسط شرکت تهیه و برای بررسی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. پس از تعیین مالیات، شرکت موظف است ظرف مدت‌زمان مشخصی مالیات تعیین‌شده را پرداخت کند.  

مالیات شرکت‌ها با این مقاله تمام نمی‌شود

در این مقاله سعی کردیم فقط به سؤال ایا ثبت شرکت مالیات دارد و مباحث مرتبط آن پاسخ دهیم. اما باید به خاطر داشته باشید که مباحث مرتبط با مالیات شرکت‌ها بسیار بسیار گسترده است. برای مثال در بحث مالیات شرکت‌ها ارزش‌افزوده، فاکتور رسمی، معافیت‌های مالیاتی و سایر مباحث قوانین جزئی و پیچیده‌ای وجود دارد. برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات معاف هستند اما قوانین مرتبط با دانش‌بنیان شدن و دریافت معافیت مالیاتی بسیار گسترده‌تر از حوصله این مقاله است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید حتماً مقالات مرتبط ما را درباره مالیات شرکت‌ها بررسی و مطالعه بفرمایید. اطلاعات و مباحث ارائه‌شده در وبلاگ سپیدار سیستم به همراه محصولات نرم‌افزاری به شما کمک می‌کنند تا با مدیریت هزینه‌های خود مثل مالیات، کسب‌وکاری سود ده و طولانی‌مدت بسازید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like