مفاصا حساب بیمه

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می شود؟

مفاصا حساب بیمه : در این مقاله به طور کامل شما را با مفهوم مفاصا حساب آشنا می سازیم. قبل از هر چیز تعریفی از عبارت مفاصا حساب ارائه می دهیم. در مرحله بعد در مورد چیستی مفاصا حساب در حسابداری توضیح می دهیم. سپس انواع مفاصا حساب را معرفی می کنیم. اما این پایان ماجرا نیست. در ادامه به طور مفصل به موضوع مفاصا حساب بیمه می پردازیم. در نهایت با تمام شدن این مقاله هر آنچه که لازم است درباره این موضوع بدانید را فرا گرفته اید. بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.  

مفهوم مفاصا به چه معناست؟

در بهترین و آسان ترین تعریف از مفهوم کلمه مفاصا به معنای تسویه می رسیم. بنابراین میتوانیم مفاصا حساب را همان تسویه حساب بدانیم. در واقعا مفاصا سندی است که طبق آن در تاریخ مقرر شده پس رسیدگی به حساب، به شخصی که درآمد هزینه با اون بوده تحویل می شود و پس دریافت مفاصا، از تاریخ مقرر شده مبالغ گذشته دیگر مورد حساب نخواهند بود. بهترین معادل برای عبارات مفاصا یا همان تسویه حساب در زبان انگلیسی Checkout است.    

مفاصا حساب چیست؟

عبارات مفاصا حساب در زبان انگلیسی با عبارت account settling خوانده می شود. این عبارت در زبان انگلیسی به معنای تسویه کردن یک حساب است. به طور زمانی می توانیم بگوییم مفاصا حساب باید انجام شود که قرارداد ۲ طرف حقوقی یا حقیقی در حال پایان باشد و زمان تسویه حساب بین طرفین قرارداد باشد. در واقع زمانی قرارداد بین دو طرف به پایان می رسد نوبت به مرحله تسویه حساب و حسابرسی است که به این مرحله مفاصا حساب می گوییم. در تعریف مفاصا حساب به زبان حسابداری باید بگوییم که مفاصا حساب برگه ای است که طی آن تمام جزئیات حساب های بدهکاری و بستانکاری ذکر می شود و مراحل تسویه حساب نیز در آن ذکر می شود.

آشنایی با انواع مفاصا حساب

احتمالا تا اینجای کار متوجه شدید که مفاصا حساب یک مفهوم عمومی است که تنها شامل امور بیمه نیست و در هر مبحثی که قراردادی در آن وجود دارد می تواند وجود داشته باشد. علاوه بر این هر شرکتی اعم از خصوصی یا دولتی نیاز به شفاف سازی یا انجام تسویه حساب های مالیاتی دارد که مفاصا حساب در آن نقش مهمی دارد. در ادامه انواع مفاصا حساب را به طور خلاصه شرح می دهیم.   ۱- مفاصا حساب بیمه ۲- مفاصا حساب مالیاتی ۳- مفاصا حساب نقل و انتقال سهام ۴- مفاصا حساب آپارتمان ۵- مفاصا حساب خودرو ۶- مفاصا حساب انواع مِلک  

مفاصا حساب بیمه چیست؟

مفاصا حساب بیمه (Insurance checkout) به تسویه حساب با سازمان بیمه تامین اجتماعی گفته می شود. این تسویه حساب بر مبنای ماده های ۳۷ و ۳۸ قانون تامین اجتماعی و بر اساس مراحل درخواست تسویه حساب بیمه انجام می گیرد. در این میان پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با محاسبه بیمه حقوق که به طور کامل در مورد این موضوع توضیحاتی ارائه داده است را نیز مطالعه کنید.  

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست و بر عهده چه کسی است؟

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی فرآیندی است که طی آن نامه تسویه حساب بیمه تهیه و ارائه می شود. نامه تسویه حساب بیمه نامه ای است که در آن فاکتورهای مالی و گزارش هایی مشخص شده که نشان دهنده تسویه با سازمان تامین اجتماعی است. بعد از اینکه گواهی پایان کار ارسال شود، با توجه به ثبت صحیح اطلاعات و جزئیاتی مثل مدت زمان قرارداد یا عمرانی و غیر عمرانی بودن پروژه، توسط مسئول پرونده انجام می گیرد. ذکر این نکته لازم است که این کار بر اساس درصد مکانیکی کار، درصد دستی کار و حق بیمه بیکاری مورد محاسبه قرار می گیرد. سپس در آخرین مرحله سازمان تامین اجتماعی بعد از دریافت ما به التفاوت، برگه مفاصا حساب را به شما تحویل می دهد. برای اینکه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی با موفقیت انجام شود باید مجموع ناخالص کارکرد و مجموع مبالغ حق بیمه کسر شده و واریز شده به تامین اجتماعی محاسبه و مورد ثبت قرار گیرد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و در زمینه ارسال لیست بیمه سوال یا ابهامی دارید، در این بین به شما پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله ارسال لیست بیمه بزنید.    

مدارک لازم برای مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

اما پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه برای انجام امور مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی اقدام کنید اطلاعات خود را در مورد مدارک لازم جهت مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی کامل کنید و سپس نسبت به انجام امور آن اقدام کنید. مدارک لازم برای مفاصا حساب بیمه شامل موارد زیر است:
  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارائه آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی به همراه تغییرات (اشخاص حقوقی)
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی (دریافت آن نیازمند معرفی نامه انتقال دهنده و کپی قرارداد است)
  • گواهی معرفی کارفرما (شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه باشد)
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه (اشخاص حقیقی)
  • ثبت ارزش افزوده (اشخاص حقیقی)
  • اساسنامه (اشخاص حقیقی)
نکته مهم در مورد نمونه متن مفاصا حساب بیمه: در نامه مفاصا حساب قبل از هر چیز نام و نشانی کارفرما، اعلام پرداخت مطالب و موضوع قرارداد و مبلغ قرارداد را مشخص کنید.    

مراحل درخواست مفاصاحساب بیمه

درخواست مفاصا حساب بیمه کار چندان دشواری نیست و در چند مرحله جزئی انجام می شود. مراحل درخواست مفاصا حساب بیمه به شرح زیر است: ۱- از طرف واگذار کننده کار (کارفرما) نامه درخواست مفاصا حساب به پیمانکار ارائه شود.     ۲- بر اساس صورت وضعیت اعلام شده برای هزینه ها، باید کل مبلغ کارکرد مشخص شود. ۳- در نامه ای که برای درخواست تسویه حساب ارائه شده، باید چگونگی تامین مصالح نیز مشخص شود. ۴- برای اشخاص حقوقی نیز باید آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی تهیه شود. صورت وضعیت باید همراه تغییرات صورت گرفته مشخص شود. ۵- در مراحل پایانی مبلغ مورد محاسبه از مبلغی که به صورت ماهانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شد کسر می شود. ۶- سپس هزینه ای که باید برای دریافت نامه مفاصا حساب به بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنید و ما به التفاوت باقی می ماند که پس از دریافت آن ها می توانید نامه تسویه حساب بیمه را به راحتی دریافت کنید. مشاوره مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like