اهمیت شرکت حسابداری

شرکت حسابداری، نیاز همیشگی کسب‌وکارها

اهمیت شرکت حسابداری : مهم‌ترین مسئله در کسب‌وکارهای نوین، تخصص گرایی است. اگر از کلیشه‌ها عبور کنیم باید این نکته مهم را برای خودمان یادآوری کنیم که در صورتی می‌توانیم به نتایج سریع‌تر، بهینه‌تر و بهتری برسیم که هر خدمتی را نوعی از تخصص به‌حساب بیاوریم و آن را به متخصصین ماهر آن بسپاریم. مدیران کسب‌وکارها، این روزها باید کارهایی مثل مدیریت امور مالی، امور حقوقی و مسائلی ازاین‌دست را به متخصصین بسپارند و زمان و انرژی خود را صرف امور راهبردی شرکت خود کنند. به دنبال این موضوع بسیاری از کارفرمایان علاقه‌مندند که امور مالی مجموعه خود را برون‌سپاری کنند و آن را به یک شرکت حسابداری واگذار کنند. در این مقاله تکنیک حساب می‌خواهیم به‌طور کامل با شرکت حسابداری آشنا شویم.

شرکت حسابداری چیست؟

مسائل و امور مالی شرکت‌ها و قوانین مربوط به آن‌ها پیچیدگی‌ها و جزئیات زیادی دارند که می‌توانند تمام زمان شما را هدر دهند. در این شرایط ۲ راه‌حل وجود دارد. راه‌حل اول استخدام مدیران مالی و راه‌حل دوم استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری است. یک شرکت حسابداری متولی انجام امور مالی، مالیاتی و حسابداری در شرکت‌های مختلف است. چنین شرکتی معمولاً خدمات مالی، ارزش‌افزوده، گزارش‌های تفصیلی، اظهارنامه مالیاتی و مواردی ازاین‌دست را برای شرکت‌های مختلف انجام می‌دهند و در قبال آن حقوق دریافت می‌کنند. خدمات حسابداری که توسط شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود باید در سطحی تخصصی انجام گیرد.     زمانی که با یک شرکت حسابداری همکاری می‌کنید، این شرکت مسئولیت تمام اسناد مالی را به عهده می‌گیرد و در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل مالی، شرکت موردنظر عواقب آن را به عهده خواهد گرفت. البته در بیشتر موارد استفاده از خدمات حرفه‌ای شرکت‌های حسابداری معتبر می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث کاهش خطا در امور مالی شرکت‌ها شود. نکته مهم در مورد شرکت حسابداری این است که نوع همکاری با شرکت‌های حسابداری ممکن است در جزئیات تفاوت‌هایی باهم داشته باشند. اگر می‌خواهید از این جزئیات سردر بیاورید بد نیست با انواع شرکت‌های حسابداری آشنا شوید. اما قبل از آن باید به سؤال مهم‌تری بپردازیم.  

چرا برخی استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری را ترجیح می‌دهند؟

یکی از دلایلی که به آن اشاره کردیم کاهش میزان خطا در مدیریت امور مالی شرکت‌هاست. البته این موضوع کاملاً به اعتبار و کیفیت خدمات شرکت حسابداری موردنظر بستگی دارد. از طرف دیگر پذیرش مسئولیت امور مالی توسط یک شرکت حسابداری خیال کارفرمایان و صاحبان کسب‌وکارها را از بابت همکاری با این شرکت‌ها راحت می‌کند. یکی دیگر از علل انتخاب شرکت‌های حسابداری توسط بسیاری از کارفرمایان، دردسرهای استخدام نیروی انسانی لایق و ماهر برای انجام این امور است. با استفاده از این خدمات دردسرها و هزینه‌های جذب کارکنان موردنیاز برای انجام امور مالی سازمان به صفر می‌رسد.   نکته مهم دیگر کمبود منابع برای پرداخت حقوق ماهانه به یک حسابدار یا مدیر مالی تمام‌وقت است. یا حتی به دلیل اندک بودن حجم امور مالی یک مجموعه ممکن است نیازی به استخدام نیروی تمام‌وقت وجود نداشته باشد. از طرف دیگر ممکن است نیروی استخدام‌شده به‌عنوان یک حسابدار، تخصصی کافی در یک موضوع خاص مثل امور و قوانین مالیاتی را نداشته باشد و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای یک سازمان شود. همه یا ترکیبی از این دلایل باعث می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا، استفاده از خدمات شرکت‌های حسابداری را در اولویت خود قرار دهند.
اهمیت شرکت حسابداری
اهمیت شرکت حسابداری
 

کار شرکت‌های حسابداری چیست؟ آشنایی با انواع شرکت‌های حسابداری

آنچه باعث می‌شود بتوانیم شرکت‌های حسابداری را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنیم نوع خدماتی یا شکل ارائه این خدمات است که توسط آن‌ها ارائه می‌شود. خدماتی که توسط شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود طیف وسیعی را شامل می‌شوند و این خدمات در شکل‌های مختلفی به شرکت‌ها ارائه می‌شود. بنابراین از دو بعد می‌توان شرکت‌های حسابداری را تقسیم‌بندی کرد. اول از همه از نگاه شکل ارائه خدمات به این تقسیم‌بندی نگاه کنیم.  

شرکت‌های حسابداری از بُعد نوع ارائه خدمات؛ از خدمات مشاوره تا حسابرسی

اولین نوع شرکت‌های حسابداری، شرکت‌هایی هستند که تنها در زمینه مشاوره خدمات ارائه می‌دهند. شرکت خدمات حسابداری به‌صورت موردی در زمینه‌های مختلف مانند حسابرسی، دادرسی مالیاتی، ارائه خدمات حسابداری یا حتی انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری به نسبت کسب‌وکار شما فعالیت می‌کند. این نوع از خدمات حسابداری این شرکت‌ها برای مجموعه‌هایی مناسب است که تیم حسابداری یا مسئولی برای انجام این امور دارند، اما برای اطمینان از صحت انجام امور یا حل مشکلات احتمالی از این خدمات بهره می‌برند. این خدمت ممکن است به دلیل دانش بیشتر نیروهای متخصص شرکت‌های حسابداری مورداستفاده قرار گیرد.
اهمیت شرکت حسابداری
اهمیت شرکت حسابداری
  دومین نوع از انواع شرکت‌های حسابداری از بعد نحوه ارائه خدمات شرکت‌هایی هستند که خدمات حسابداری را در قالب نظارت مستمر ارائه می‌کنند. در این نوع خدمت، یک شرکت حسابداری بر امور مالی و حسابداری یک مجموعه نظارت کامل دارد. خدماتی مثل زیر نظر گرفتن اسناد مالی، صورت‌های مالی به‌طور مداوم انجام می‌گیرد و مسائل مربوط به اظهارنامه مالیاتی نیز در زمان مقرر پیگیری می‌شود. این شرکت‌ها معمولاً خدمات خود را در قالب قراردادهای سالیانه یا چندماهه ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها ممکن است خدمات دسته اول را نیز ارائه دهند. دسته سوم از انواع شرکت‌های حسابداری شرکت‌هایی هستند که مجموعه‌ای کامل از خدمات حسابداری را به مشتریان خود عرضه می‌کنند. این شرکت‌ها تمام امور مالی مجموعه‌ها را به عهده می‌گیرند. حتی ممکن است گاهی یکی از نیروهای متخصص خود را به‌صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در اختیار مجموعه موردنظر قرار دهند تا امور مالی را به‌صورت برون‌سپاری برای مجموعه موردنظر انجام دهد. صفرتا صد خدمات حسابداری (از انتخاب نرم افزار حسابداری و اجرای آن تا پیچیده‌ترین امور حسابداری) در این شرکت‌های حسابداری ارائه می‌شود. این شرکت‌ها ممکن است خدمات خود را به شکل شرکت‌های دسته اول و دسته دوم نیز ارائه دهند.  

انواع شرکت‌های حسابداری از بُعد نوع خدمات، همه خدمات حسابداری در یک پکیج

کار شرکت‌های حسابداری عموماً به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. برخی از شرکت‌های حسابداری تنها در بخشی تخصصی خدمات ارائه می‌کنند، اما برخی دیگر از شرکت‌ها ممکن است تمام یا ترکیبی از این خدمات را ارائه دهند. به‌طورکلی خدمات حسابداری به ۳ بخش اصلی زیر تقسیم می‌شوند.
  1. خدمات حسابداری و مالی: امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت‌های مالی و بستن حساب‌ها، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب‌ها، تهیه ترازنامه و دفاتر قانونی.
  2. خدمات مالیاتی: تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی، تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش‌افزوده و سایر خدمات مربوط.
  3. خدمات اداری و پرسنلی حسابداری: شامل ثبت‌نام بیمه‌ای و تهیه و ارسال لیست بیمه، تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، حضوروغیاب کارمندان، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، کارت زنی، محاسبه اضافه‌کاری و تعطیلات، پرداخت حقوق و مزایا و انجام امور کارگزینی.
اهمیت شرکت حسابداری
اهمیت شرکت حسابداری
 

تفاوت موسسه حسابداری با شرکت حسابداری در چه چیزی است؟

آنچه به‌عنوان عاملی برای تمایز بین شرکت‌های حسابداری و موسسات حسابداری شناخته می‌شود، نوع نگاه به این شرکت‌ها در هنگام ثبت و اخذ مجوزهای موردنیاز برای هرکدام است، چراکه در یک شرکت حسابداری، هدف کسب سود است، اما در یک موسسه حسابداری نباید کار تجاری و باهدف کسب سود انجام شود. مؤسسات مالی به شکل غیرانتفاعی ثبت می‌شوند و شرکت‌های حسابداری به‌عنوان مجموعه‌های انتفاعی با مسئولیت محدود و سهامی خاص شناخته می‌شوند. درواقع در یک شرکت حسابداری نوع فعالیت، ساختار سرمایه، مجوزهای موردنیاز و اساسنامه با یک موسسه حسابداری متفاوت است. برای ثبت شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات مالی فعالیت می‌کنند، دست‌کم یکی از اعضای شرکت باید دارای مدرک کارشناسی در رشته حسابداری باشد و عضو هیئت‌مدیره شرکت نیز باشد، اما برای ثبت موسسه حسابداری مشکل چندانی نخواهید داشت و کار آسان خواهد بود.  
اهمیت شرکت حسابداری
اهمیت شرکت حسابداری
 

در انتخاب شرکت حسابداری هوشمندانه عمل کنید

به نظر می‌رسد با توجه به حضور حرفه‌ای شرکت‌های حسابداری در عرصه ارائه خدمات مالی و دسته‌بندی معقول خدماتی که در این شرکت‌ها ارائه می‌شود، استفاده از خدمات آن‌ها گزینه جذاب و معقولی به نظر برسد. البته نباید از اهمیت انتخاب شرکت حسابداری معتبر و متخصص نیز غافل شد، چراکه یک اشتباه در این زمینه می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مجموعه موردنظر و ایجاد ضررهای مالی و زمانی زیادی برای آن مجموعه باشد. خدمات متنوع شرکت‌های حسابداری درزمینه حسابداری صنعتی، حسابداری شرکت‌های بازرگانی و حسابداری کسب‌وکارهای کوچک و کسب تجربه‌های بی‌بدیل توسط آن‌ها دلیل دیگری است که می‌توانیم تا حد زیادی به این شرکت‌ها اعتماد کنیم. در انتهای مقاله از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات خود را درباره شرکت‌های و موسسات حسابداری بیان کنید. آیا شما از خدمات شرکت‌های حسابداری استفاده می‌کنید؟ چه تجربه‌ای در استفاده از خدمات این شرکت دارد؟  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like