تعریف حسابداری مدیریت

تعریف حسابداری مدیریت – حسابداری مدیریت چه کاربردی دارد؟

تعریف حسابداری مدیریت :‌ همیشه این تصمیمات هستند که بیش از هر فاکتور دیگری می توانند در سرنوشت یک واحد اقتصادی تاثیرگذار باشند. از تصمیم هایی که توسط مدیران میانی گرفته می شود تا آن هایی که توسط مدیران بالا رده اتخاذ می شود همه و همه می توانند در پیشرفت یا افول یک کسب و کار دخیل باشند. اما تصمیم گیرندگان استراتژیک در یک کسب و کار قطعا برای انتخاب بهترین گزینه ها نیاز به اطلاعات دارند. اطلاعاتی که برای کمک به کار آن ها طبقه بندی و آماده شده باشد. در بحث مالی، وظیفه تهیه این اطلاعات بر عهده عنوانی به نام حسابداری مدیریت است. اگر نمی دانید حسابداری مدیریت چیست، چه کاربردهایی دارد و وظایف این شخص یا این تیم شامل چه مواردی است تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله تنها به تعریف حسابداری مدیریت نمی پردازیم و هر آنچه که به واقع لازم است در مورد حسابداری مدیریت بدانید را توضیح می دهیم.  

حسابداری مدیریت چیست؟

اگر نمی دانید حسابداری مدیریت چیست اجازه دهید از تعریف آن شروع کنیم، اما اگر با حسابداری مدیریت آشنایی دارید از این بخش بگذرید تا به بخش هایی که احتمالا برای شما کاربردی تر است برسید. تعریف حسابداری مدیریت: در یک تعریف علمی، حسابداری مدیریت به فرآیندی گفته می شود که در آن به تعریف، اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات مورد استفاده مدیریت پرداخته می شود تا از آن در جهت برنامه ریزی و مدیریت یک کسب و کار استفاده شود.   حسابداری مدیریت ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت های مختلف است که در اختیار مدیران شرکت قرار داده می شود تا در تصمیم گیری دقت و سهولت بیشتری داشته باشند. حسابداری مدیریت را می توان از مهمترین خدمات حسابداری هم در نظر گرفت.  

رشته حسابداری مدیریت – حسابدار مدیریت کیست؟

رشته حسابداری مدیریت از این جهت بسیار پرطرفدار است که متخصصان آن را در مسیر تبدیل شدن به مدیران مالی قدرتمند قرار می دهد. نکته مهم دیگر این است که به دلیل اهمیت و استراتژیک بودن این رشته از بخش های مختلف حسابداری، حسابداران مدیریت معمولا حقوق و دستمزد بیشتری دریافت می کنند. حسابدار مدیریت با تحصیل در این رشته و کسب مهارت و تخصص در این زمینه تقریبا به توانایی های مدیریتی بسیاری هم دست پیدا می کند. علاوه بر اینکه حسابدار مدیریت در زمینه های مختلف مالی به دانش خوبی دست پیدا می کند، می تواند این دانش حسابداری خود را با توانایی های مدیریتی کسب شده ترکیب کند و در کسب و کارها نقش مهمی ایفا کند. قطعا این مزایا در میزان دریافتی و حقوق یک متخصص حسابداری مدیریت تاثیرخواهد داشت.  

اهمیت حسابداری مدیریت

به جرات می توانیم حسابداری مدیریت، حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی را ۳ مورد از پرکاربردترین شاخه ها و انواع حسابداری در نظر بگیریم. این سه نوع از انواع مختلف حسابداری بیش از بقیه مورد استفاده قرار می گیرند. حسابداری مدیریت را می توان تاثیرگذار ترین نوع حسابداری بر کسب و کارهای متوسط و بزرگ فرض کرد.    

تفاوت های حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

اجازه دهید کمی از تفاوت های حسابداری مالی و حسابداری مدیریت بگوییم. توجه حسابداری مدیریت به آینده کسب و کار است در صورتی که در حسابداری مالی به اطلاعات تاریخی توجه می گردد. در دانش حسابداری مدیریت با استفاده از مدل سازی و توجه به فرضیات و احتمالات به مسائل مختلف توجه می شود، در صورتی که در حسابداری مالی به صورت موردی به فعالیت های مالی – تجاری توجه می شود. در نهایت اطلاعاتی که توسط حسابداری مدیریت یا تیم حسابداری مدیریت تهیه می شود می تواند به خوبی توسط مدیران داخلی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد، اما اطلاعاتی که توسط بخش حسابداری مالی تهیه می شود مورد توجه سهامداران، مدیران خارج از مجموعه، یا سایر ذینفعان قرار می گیرد.  

کاربردهای حسابداری مدیریت

کاربردهای حسابداری مدیریت فراوان هستند. در حال حاضر این بخش از حسابداری روز به روز بیش از پیش توسعه می یابد و در بسیاری از واحدهای اقتصادی متوسط و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای آن اشاره می کنیم. در میان این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله اظهارنامه مالیاتی را نیز از دست ندهید.  

کمک به برنامه ریزی

یکی از مهمترین کاربردهای حسابداری مدیریت کمک به برنامه ریزی با استفاده از اطلاعات مالی است. عدم برخورداری از این اطلاعات و عدم اطلاع تیم مدیریت نسبت به آن ها می تواند باعث اشتباه در برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم های غلط و در نهایت تضرر کسب و کار شود. این اطلاعات که توسط حسابداری مدیریت ارائه می شود باید شامل پیش بیینی های مالی، بودجه ها جزئیات مربوط به آن و تجزیه و تحلیل اطلاعات مختلف مالی باشد.  

تصمیم گیری درست

اطلاعات مالی باید در زمان های مشخص و زمانبندی های مشخص به تیم مدیریت ارائه شود تا تیم مدیریت با بهره گیری از آن ها بهترین تصمیم ها را اتخاذ کند. حسابداری مدیریت برای کمک به تصمیم گیری باید از نمودارهای مختلف، پیشبینی ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی استفاده کند تا در تصمیم گیری ها به کمک تیم مدیریت بیاید.

شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای استراتژیک مدیریتی

اطلاعاتی که توسط تیم حسابداری مدیریت تهیه می شود همچنین می تواند در شناسایی مشکلات یک کسب و کار و ارائه راه حل های استراتژیک برای آن ها کمک کننده باشد. در واقع می توان با برخورداری از این اطلاعات مشکلات و محدودیت ها را شناسایی کرد، راهکارهای استراتژیک برای حل آن ها ارائه داد و باعث جلوگیری از مشکلات بعدی شد.  

سودآوری و پیش بینی

حسابداری مدیریت همچنین می تواند به پیش بینی بحران ها و تاثیرات آن ها بر یک کسب و کار بپردازد. حتی با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط حسابداری مدیریت می توان سود حاصل از فعالیت های تجاری اعم از ارائه یک محصول یا خدمت را پیشبینی نمود که این مسئله بسیار پراهمیت است.  

دیگر کاربردهای حسابداری مدیریت

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که کاربردهای حسابداری مدیریت بی شمار است و می توان از اطلاعات ارائه شده توسط آن در بحث های ارزیابی سهام، تحلیل واریانس، تجزیه و تحلیل بودجه بندی سرمایه و بسیاری از موضوعات دیگر استفاده نمود. لازم به ذکر است که خدمات حسابداری مدیریت این روزها توسط یک شرکت حسابداری هم ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like